www.renemathot.nl                   Contact: info@renemathot.nl              Copyright © Rene Mathot

Onze trip naar Stockholm van 2 t/m 6 mei 2013

met o.a. de opening van het nieuwe ABBA museum.

(nog in bewerking)

De Arandaexpresstrein brengt je van het vliegveld naar het centrum van Stockholm.

2 mei 2013 Vanmorgen om 03:00 uur kwam Gertjan en José ons halen om ons weg te brengen naar Schiphol. Ons vliegtuig naar Stockholm vertrok om 06:50 uur. We gaan voor een lang weekend naar Zweden. In de Zweedse hoofdstad Stockholm wordt op 7 mei het ABBA museum geopend. De ABBA fanclub heeft er voor gezorgd dat de fans op 3 mei een preview krijgen in het museum. Vandaar dat we vandaag op pad gaan. Het vliegtuig vertrok op tijd en we waren nog geen twee uur later geland op het vliegveld Arlanda bij Stockholm. Daarna met de Arlanda express binnen 20 minuten naar het centrum van Stockholm. Daar aangekomen zijn we met de metro naar ons hotel Scandic Malmen gereden. Na even uitrusten van de reis zijn we de stad ingegaan. Het was lekker weer. Het zonnetje scheen, maar het was wel koud en een harde wind. Natuurlijk zijn we al even bij het ABBA museum gaan kijken. Een mooi gebouw en niet al te groot. Ze waren al duidelijk bezig met de voorbereidingen voor de opening. Na deze flinke wandeling en winkels kijken keerde we aan het einde van de middag terug in het hotel. In de avond zijn we nog uit eten geweest. Het was een vermoeiende maar mooie dag

Op de parkbank samen met ABBA op de foto. Dat kan in het nieuwe ABBA Museum.

3 mei 2013 ABBA the Museum. Vandaag konden wij ABBAfans (ongeveer 200 man) en lid van de enige officiëel erkende fanclub, als eerste het museum bezoeken. Vanaf 12:00 uur kon je in groepjes van 20 man naar binnen. Het museum is in één woord geweldig.  Er is zo veel te zien en het leukste eigenlijk is dat alle teksten zijn ingesproken door de ABBA leden zelf. Na 2,5 á 3 uur toch maar naar de merchandise shop bij het museum gegaan. Er werden ontzettend veel ABBA spullen verkocht, zoals glazen, boeken, T shirts enz, enz. Nadat alle ABBA fans waren vertrokken was de winkel bijna helemaal leeg. Zo'n goede dag maken ze niet snel weer. Toen Peter en ik daarna op een terrasje zaten na te praten met Wybe, die ik ken via de ABBA fanclub, kwam op eens Benny Andersson langs ons terras lopen. We waren er een beetje beduusd van. Daarna teruggelopen naar ons hotel.

Bezoek aan de Atlantis Studio in Stockholm. Hier heeft ABBA een heleboel hits zoals Dancing Queen opgenomen 4 mei 2013

4 mei 2013 Vandaag is het dodenherdenking in Nederland. Normaal zouden wij vanavond naar de erebegraafplaats in Bloemendaal zijn gegaan. Dit jaar "helaas" niet. Vandaag waren wij nog steeds in Stockholm. Na het ABBA museum had de ABBA fanclub geregeld dat we een bezoek konden brengen aan de Metronome studio. Deze studio is tot 1978 door ABBA gebruikt om hun platen op te nemen zoals Fernando, Dancing Queen en Mamma Mia enz. Deze studio tegenwoordig Atlantis studio geheten ligt in een buitenwijk van Stockholm. In een groot wooncomplex is deze studio ondergebracht.

We hebben ook een bezoek gebracht aan de Atlantis Studio (de vroegere Metronome studio). Hier heeft ABBA tot 1978 een heleboel platen opgenomen. De nieuwste CD van Agnetha "A" is hier ook opgenomen 4 mei 2013.

Wat een oude zooi, zo leek het op het eerste gezicht. En op het tweede gezicht ook. Je zou bijna niet verwachten dat er nog steeds opnamen worden gemaakt in deze studio. Alle aparatuur stamt uit de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw. Leuk om te zien dat de spullen die ABBA gebruikt hebben bij TV opname in de jaren '70 nog steeds aanwezig zijn. Erg leuk dit bezoek. En nog leuker toen in s'avonds nog even op Youtube zat te kijken. Het bleek dus dat Agnetha haar nieuwste CD (komt uit op 13 mei a.s.) hier grotendeels heeft opgenomen. Na dit bezoek zijn we richting Kaknästornet gelopen. Dit is een hoge televisietoren net buiten Stockholm. Op weg naar deze toren loop je door een prachtig park. We zijn even naar boven gegaan in deze toren. Je hebt hier een fantastisch uitzicht over heel Stockholm. Daarna nog lekker in de zon gelegen op een grasveld en toen via Djurgarden en via het ABBA museum naar de pont gelopen om over te steken naar Skepsholmen. Hier is de Monomusic studio van Benny Andersson gevestigd. Daarna zeer vermoeid weer naar het hotel gelopen. In de avond zijn we nog lekker uit eten geweest in de buurt van ons hotel.

Deze foto is gemaakt in het ABBA museum. We zitten in de helicopter die ook op het ABBA album Arrival staat. Leuk fotomoment in het nieuwe ABBA museum in Stockholm 3 mei 2013

Peter en ik voor het schilderij waar de leden van ABBA voorstonden om de album foto te maken voor de LP De Visitors.
Bjorn van ABBA was er ook nog. Hij sprak iedereen toe die meegeholpen had aan de tot standkoming van het ABBA museum.

5 mei 2013 Nog steeds in Stockholm. Vandaag gaan we met de ABBA fanclub een rondwandeling maken door Stockholm. We moesten om 12:00 uur verzamelen bij het Nordisca museum op het eiland Djurgarden. We waren ruim op tijd en zijn lekker in het zonnetje gaan zitten. Ik heb ook nog een paar oude trams op de foto gezet. Deze rijden af en toe maar over de enige tramlijn in Stockholm. Om 12:00 uur waren alle fans aangekomen bij het Nordisca museum. Deze groep fans kwamen allemaal uit Nederland. Dat maakt het toch weer makkelijk met communiseren. We werden rondgeleid door Helga en Sara Russel, schrijfster van het boek "The ABBA guide to Stockholm". We hebben de plek gezocht in een park waar ABBA in 1975 foto's hebben gemaakt. Daarna zijn we naar het graf van Stig Anderson (de manager van ABBA) gelopen. Toen richting Skansen, het openlucht museum. Op het terein van dit museum staat het Julius Kronberg atelje. In dit atelje is de foto van de hoes van de ABBA LP The Visitors gemaakt. Hoewel al meer dan 30 jaar geleden is er niet veranderd aan de setting van het maken van deze foto. De foto had ook vandaag gemaakt kunnen worden. Dat hebben we ook allemaal gedaan. Daarna nog even rondgelopen door het park en nog wat gegeten met de ander fans. Daarna zijn we richting de uitgang gelopen en afscheid genomen van Wybe. Het was leuk om met hem op te trekken. Na het bezoek aan Skansen zijn we nog langs het ABBA museum gelopen. Daar was al een feestje aan de gang met o.a. de Zweedse inzending van het Eurovisie Songfestival 2013. Bjorn was er ook en hielt nog een toespraak.  Daarna zijn we terug gelopen naar ons hotel. Wat opviel was dat het heel erg rustig was op straat. Toen we s'avonds uit eten gingen waren we de enige gasten in het restaurant. Toen we vroegen aan de bediening wat er aan de hand was vertelde ze het volgende. Omdat het de eerste mooie, warme dag was in Stockholm in 2013 waren alle mensen de stad uit om te picknikken of te recreëren. Heel apart om dat mee te maken. Toen was de dag alweer voorbij. Morgen weer naar huis.

6 mei 2013 Vandaag weer naar huis. Omstreeks 10:00 uur uit het hotel vertrokken richting het vliegveld Arlanda. Eerst met de metro naar het hoofdstation van Stockholm en daarna met de Arlanda-express naar de luchthaven. Om 13:00 uur vertrok ons vliegtuig en nog geen 2 uur later stonden we alweer op Nederlandse bodem. We waren om 17:00 uur thuis. Alle spullen uit gepakt en opgeruimd. Wasmachine aangezet en daarna mijn nieuwe ABBA aankopen bewonderd. Het was een enerverend weekend geweest. Bedankt ABBA fanclub voor de organisatie van dit geweldige weekend. Wel weer lekker slapen in mijn eigen bed en morgen weer werken.