www.renemathot.nl                   Contact: info@renemathot.nl              Copyright © Rene Mathot

Vlag Provincie Groningen

Vakantie Groningen 3 t/m 10 juli 2015.

Huisje Fladderak

3 juli 2015. Vandaag richting Groningen vertrokken met Peter zijn vader Ben  en moeder Door. Eerst Pa  en Ma   Lasker opgehaald in Haarlem, daarna vertrokken naar de gemeente Oldambt in Groningen. Onderweg bij Lelystad gestopt voor een koffie break. Daarna doorgereden naar ons huisje Fladderak in Oostwold gemeente Oldambt. Klik hier voor de website. Het ziet er echt prachtig uit midden in het dorp tegenover de pastorie van de kerk. We werden ontvangen door de schoonmaakster omdat de eigenaren zelf op vakantie waren. Het huis is behoorlijk groot en ligt aan de voorkant aan een fiets-voetpad (Kerksingel) en een  park. Eerst alle spullen naar binnen gebracht. Daarna lekker buiten gezeten want het was prachtig weer. We hebben ook nog boodschappen gedaan bij de plaatselijke COOP. Aan het einde van de middag lekker nasi gemaakt. Vanavond zijn Peter en ik nog gaan  zwemmen in een meer in Midwolda, dat ligt ongeveer een kilometer verderop. Daarna hebben we nog de film “Chez Nous” gekeken. Om 23:00 uur lagen we in bed. Het was vandaag weererg  warm geweest, bijna 30 graden. Pfff. Eigenlijk niks voor mij. Wel ter rusten, morgen weer verder.

Hek dat toegang geeft tot de Kerksingel en de kerk
Door bij de Rozenmarkt

4 juli 2015 Vandaag om 07:30 opgestaan na een zwoele nacht. Het bleef warm de hele dag.  Na het ontbijt zijn we vertrokken naar Winschoten. Daar was een Rozenmarkt in het park. Het was hier ook behoorijk warm, ongeveer 35 graden. Toch wel heet voor ons. Lekker rond gestruind en wat gedronken op een terras. Er was ook nog een plantenmarkt. Rond 13:00 uur zijn we richting het station gereden. Winschoten heeft een prachtig oud station uit 1865. Dit station is van het type Staatsspoor 3e klasse. Ook nog even wat treinen op de foto gezet. Daarna wat gedronken in het hotel tegenover het station.  Na wat boodschappen te hebben ingeslagen bij C1000 zijn we weer naar ons huisje teruggerenden. De temperatuur is eigenlijk te hoog om iets te ondernemen. Verder  deze dag niet veel gedaan Lekker binnen gezeten. Aan het begin van de avond zijn Peter nog gaan zwemmen in een meer bij Mitwolda. De warmte breekt je toch wel een beetje op. Daarna nog lekker geluierd voor de TV.

Stationsbord Bad Nieuweschans

5 juli 2015 Na weer een zwoele nacht weer opgestaan. Na het ontbijt zijn we rond 11:00 uur vertrokken naar Bad Nieuweschans. Daar was een Keltisch festival waar we heen zouden gaan. Helaas ging het om een muziekfestival. Niet zo geschikt voor ouderen (lees veel herrie). We zijn daarom  niet  heen gegaan. Het festival was ook bij en in de oude voormalige lokloods van het station. Kon daar dus geen foto's maken helaas. Dit is een van de laatst overgebleven ronde  lokloodsen van Nederland die nog bestaat. We hebben nog wat gedronken en daarna nog bij een glasblazerij geweest in een oude boerderij. Vervolgens weer naar ons huisje gereden in Oostwold. Het weer werd snel slechter. Na wat stevige onweersbuien koelde het flink af. Eindelijk weer een beetje normale temperaturen. Je wordt er heel moe van. Dat wordt weer lekker slapen. We hebben vanavond nog een film gekeken.

6 juli 2015 vandaag zou mijn vader Wen 92 jaar geworden zijn. Vandaag na een heerlijke koele nacht weer opgestaan. Na het ontbijt vertrokken richting Oldenburg naar een siertuinencomplex "Das Park der Gärten" in Bad Zwischenahn. Omstreeks 12:30 uur waren we er. Het was heerlijk weer rond de 21 graden.  Prachtige tuinen bekeken het zag er erg mooi onderhouden uit. Toch wel lang rondgewandeld. Rond 16:30 uur gingen we daar weg. Onderweg zijn we gestopt in Leer dat ligt vlak bij de Nederlandse grens. Daar zijn we nog wat gaan eten. Ik had een lekkere Wiener schnitsel genomen. Daarna terug gereden naar Old Ambt in de provincie Groningen gereden. Vanavond lekker TV gekeken.

7 juli 2015 Vanmorgen om 07:30 uur opgestaan. Vandaag blijven Peter zijn vader en moeder thuis. Zij doen een dagje niks. Ze hebben lekker gelezen en kaarten geschreven. Ze hebben ook nog de speciale tulband opgehaald een "Poffer" die was aangeboden door de eigenaren van het vakantiehuisje. Peter en ik zijn wel op pad geweest. Eerst richting Bad Nieuweschans. Daar kon  ik nu wel van  de oude lokloods foto's maken. Deze ziet er nog prachtig uit. Hij is  al sinds 1935 niet neer in gebruik als zodanig. Eerst was het een busgarage en daarna in gebruik genomen als multifunctioneel gebouw met o.a. een restaurant. Ook nog even foto's genomen op het station. Daarna zijn we doorgereden naar Delfzijl naar het "Muzeeaquarium" aan de dijk, bij het Eemshotel. Ze hebben daar allerlei Noordzee vissen. Daarnaast waren er ook veel modelboten te zien en andere voorwerpen uit de visserij. Tevens heeft het museum een gedeelte over de geschiedenis van Delfzijl en over de periode tijdens de 2e Wereldoorlog. Daarna zouden we nog even boodschappen gaan doen. We kwamen ook bij het station van Delfzijl. Dit is een mooi oud station een zogenaamd 3e klasse station type Waterstaat. Stations van dit type stonden ook langs de spoorlijn Uitgeest Zaandam. Daar zijn ze allemaal verdwenen helaas. Het station ziet er echt prachtig uit. Daarna de boodschappen gedaan en ook nog een broodje gegeten. Toen weer terug naar huis gereden. Heel lekker gekookt, andijvie stamppot dit keer. Het was heerlijk, s'avonds nog een film gekeken en om 23:00 uur naar bed. Toch wel vermoeiend zo'n dag.

8 juli 2015 Vanmorgen ben ik om 06:30 opgestaan. Lekker muziek geluister via het tablet en Youtube. Daarna kwam de rest van de familie uit bed. Na het ontbijt vertrokken naar  het openluchtmuseum "Het Hooge Land" in Warffum, Een leuk knus museum met oude gebouwen uit heel Groningen gewoon midden in het dorp Warffum. Lekker rondgekeken in de oude tijd. Ik zelf herkende ook nog wel zaken die ik vroeger gezien heb op de oude boerderij die vlak bij ons huis in Heemskerk stond.

Daarna gingen we nog wat drinken in het voormalige cafe restaurant "Spoorzicht", nu "Eten bij Moeders" genoemd ook in Warffum. Je moet wel goed kijken om zicht op het spoor te hebben Dit pand was sinds korte  tijd in handen van een nieuwe eigenaar. Deze kwam gezellig bij ons zitten en vertelde honderd uit. Zijn levensverhaal kwam voorbij en moeder Door hing aan zijn lippen. Die hadden elkaar gevonden.  Het was leuk om daarbij te zijn. Zelf toch nog even naar het station van Warffum gelopen (5 minuten). De eigenaar van het cafe restaurant  wist precies hoe laat de treinen zouden arriveren. Vervoerder Arriva rijdt hier ook. Na de twee personentreinen kwam er ook onverwacht uit de richting van Roodeschool een goederentrein aangereden. Lok 6414  van DB Schenker met 4 tankwagens. Toch bijzonder deze goederentrein te zien op deze lijnen. Daarna weer terug gelopen naar het cafe restaurant Spoorzicht. Peter en zijn vader en  moeder zaten nog steeds te babbelen met de eigenaar. Een bijzonder mens. Daarna vertrokken naar huis via een alternatieve route. Lekker kliekjes van de dagen hiervoor. Vanavond hebben we op verzoek van Door de film "Mamma Mia" gekeken. Toen  nog naar een aflevering van "Awaking the dead" gekeken en dDaarna weer na weer lekker naar bed.

9 juli 2015 Vandaag na het ontbijt weer vertrokken naar de Hortus in Haren. Dit is de grootste  Hortus van Nederland. Dus de verwachtingen waren daardoor hoog gespannen. Wat viel dat tegen. Ten eerste was de plantenkas volledig gesloten (en dat in het hoogseizoen. Daarnaast was de catering zeer amateuristisch. Tot slot  het onderhoud en de algehele conditie van het park. Veel achterstallig onderhoud scheve trappen en alles is overwoekerd met onkruid. Kortom wat een deceptie. Dat ze daar nog entree voor durven vragen.  Je kunt het net zo goed sluiten.  We waren daarom snel uitgekeken. (Ik heb dat ik weer thuis was nog contact gezocht met de Hortus en de gemeente Haren hierover). Daarna zijn we maar naar de stad Groningen gereden. Groningen is een mooie stad en we hebben daar een rondvaart gemaakt. Leuk om te varen door Groningse kanalen. Na de rondvaart zijn we in de stad nog gaan eten bij het prima restaurant van het Martini Hotel  "Weeva" dit als afsluiting van deze vakanite week. Morgen gaan we weer naar huis. Het was een leuke vakantie.

Panorama van de Chinese tuin in de Hortus van Haren. 9 juli 2015.

10 juli 2015 Vanmorgen al vroeg opgestaan. De anderen waren ook al vroeg eruit. De tassen weer gepakt en het huisje een beetje opgeruimd. Schoonmaken hoefde niet. Nog wel lekker ontbeten en rond 10:00 uur in de auto naar huis gestapt. Onderweg bij Zurich nog wat gegeten en gedronken. Daarna in een keer richting Haarlem om Pa en Ma af te zetten. Daarna zelf weer naar huis gereden. Omstreeks 14:00 uur waren we weer thuis. Toch ook weer fijn om thuis te zijn. We kunnen weer op een gezellige week terugkijken. Het weer werkte mee en het huisje was top. Wat wil je nog meer. Volgend jaar weer?

Groningen tot ziens!

Oude brandweerwagen Winschoten 4 juli 2015
Gemeentewapen Winschoten
Station Winschoten van de straatzijde te gezien 4 juli 2015
Door op de waterspuit in het park in Duitsland 6 juli 2015.
Mooi roos met een hommel 6 juli 2015
Peter samen met zijn moeder in een strandstoel in het park in Duitsland 6 juli 2015
Peter in zijn element  6 juli 2015
Met z'n vieren in het park in Duitsland 6 juli 2015
Mooi overzicht uit de uitkijktoren in het park 6 juli 2015.
Arriva trein komt aan in Bad Nieuweschans vanuit Duitsland 7 juli 2015
Arriva trein moet helemaal oprijden tot de overweg voordat deze sluit. Bad Nieuweschans 7 juli 20`4
Station Delfzijl van de straatzijde gezien 7 juli 2015
Prachtig detail van het station van Delfzijl 7 juli 2015
Stationsbord Warffum 8 juli 2015
Net een stilleven op een schilderij deze foto, maar wel echt 8 juli 2015
Oude woonwagen in het openluchtmuseum het Hooge Land in Warffum 8 juli 2015
Interieur van de woonwagen 8 juli 2015
Wie kent ze nog de zinken teilen heb jij er ook ingezeten dat je klein was 8 juli 2015
Cafe/restaurant Spoorzicht in Warffum 8 juli 2015
De Chinese tuin in de Hortus van Haren 9 juli 2015
Peter met zijn vader Ben en moeder Door in de Chinese tuin van de Hortus in Haren 9 juli 2015