www.renemathot.nl                   Contact: info@renemathot.nl              Copyright © Rene Mathot

Reisverslag vakantie Zweden 10 t/m 24 juli 2011.

Zondag 10 juli 2011

Om ongeveer 07:00 uur zijn we Peter, Tim en ik vertrokken richting Zweden. We zouden een tussenstop maken in Kopenhagen, omdat in een keer doorrijden naar Falköping in Zweden een beetje teveel van  het goede was. We hadden besloten om via de vaste oeververbinding naar Zweden te rijden via Hamburg, Flensburg, Kolding, Odense en Kopenhagen over degrote Belt- en de Öresundbrug.

Om ongeveer 17:00 uur kwamen we aan in het hotel Cabinn Metro in Kopenhagen. Na te zijn ingecheckt in dit bijna nieuwe hotel zijn we met de trein naar het centrum van Kopenhagen gereden. Na wat gegeten te hebben bij Burger King zijn we door de stad gaan lopen. Eigenlijk wil je dan ook de wereldberoemde zeemeermin op een rots in de haven van Kopenhaven zien. Lang gezocht maar toch gevonden. Ze was veel kleiner dan we hadden gedacht. Daarna weer terug naar het hotel. Kopenhagen is een mooie stad met veel kleurrijke gebouwen. Zeker de moeite waard om nog een keer wat langer te bezoeken.

Maandag 11 juli 2011.

Na een goede nachtrust en lekker ontbijt weer vertrokken richting Falköping in Zweden. Na tien minuten zaten we al op de Öresundbrug en even later in Malmö Zweden. Via Helsingborg en Jonköping naar Falköping gereden (ongeveer 350 km). In Falköping aangekomen nog even moeten zoeken naar de camping waar ons huisje (stugby) stond wat we hadden gehuurd. Dit huisje stond op de Mössebergscamping.

De Mösseberg is een behoorlijk hoge berg tegen de stad Falköping aan. Het huisje zag er mooi uit (2 onder een kap), niet heel erg luxe maar dat hoeft ook niet. Een stapelbed in de slaapkamer en een bedbank in de huiskamer. Op de berg had je een prachtig mooi uitzicht op de stad. Er was een winkel en een meertje waar je kon zwemmen. Het weer was goed dus maar een duik genomen. We zouden hier 3 nachten blijven.

Dinsdag 12 juli 2011.

Vandaag naar Tröllhattan ongeveer 80 km rijden van Falköping. Het was warm zonnig weer. In Trolhättan zijn de beroemde “slusserna” of in het Nederlands de sluisen in het Götakanaal. Een schip gaat met behulp van deze sluizen 32 meter trapgewijs omhoog tegen de helling. Een indrukwekkend gezicht. Het hoogte verschil in waterniveau en de afvoer daarvan wordt ook gebruikt voor de opwekking van energie. Vroeger liep de  waterstroom via een waterval

die nu afgesloten is van water. In de zomermaanden laat het energiebedrijf, elke dag om 15:00 uur voor een half uur het water via de oude waterval stromen via een aantal afsluitdeuren. Een prachtig gezicht als het water naar beneden stort. Je hebt een mooi overzicht vanaf de autobrug die over deze waterval loopt.

We zijn ook in het Saabmuseum geweest. Dat ligt op loopafstand van het sluisencomplex. In het museum staan alle modellen van Saab opgesteld van het begin tot nu. Je krijgt zo een goed overzicht van de geschiedenis van dit Zweedse merk. Voor mij was het ook leuk om te zien dat dit Saabmuseum is gevestigd in de oude Nohabfabriek. Hier werden in het verleden stoom- en diesellocomotieven gebouwd.  Hier komen ook een aantal stoomlocomotieven vandaan die begin jaren 50 in Nederland hebben dienst gedaan. Er staat voor het fabriekscomplex van Nohab ook een oude stoomlocomotief opgesteld als monument.

Na dit bezoek zijn we weer richting Falköping gegaan. Hier nog wat gezwommen en rondgewandeld.

Woensdag 13 juli 2011.

Vandaag de stad Falköping bezocht. Niet heel erg bijzonder even wat info gevraag over de mogelijkheid om wat mooie tuinen in de buurt te bezoeken. Er was er een in de buurt (op 30 km afstand)genaamd Alphem. Achteraf niet zo heel bijzonder, lekker koffie gedronken in het koffiehuis ter plaatse. Ze hadden daar een heerlijke Sylviacake. Echt lekker. Na korte tijd weer teruggegaan naar Falköping. Peter en Tim gingen terug naar de camping en ik werd afgezet op het station van Falköping om wat foto’s van treinen te maken.

Echt Zweedse sfeer hier bij deze tuin in Alphem ergens in de middel of nowhere, maar dat is wel vaker in Zweden., De tuin zelf stelde niet zo veel voor maar het theehuis des te meer . Heerlijke cake hadden ze hier .  Ik wou dat ik het recept gevraagd had.

Na het maken van een paar mooie foto's van Zweedse treinen, ben ik weer terug gelopen naar de camping. Peter en Tim waren aan het zwemmen en heb daar nog een paar foto’s van gemaakt.

De camping ziet er best goed uit. Leuk om daar te verblijven. Morgen door naar Stockholm.

Donderdag 14 juli 2011.

Om 9 uur vertrokken richting Bredäng camping in Stockholm. Ongeveer 400 km rijden. Om ongeveer 15:00 uur aangekomen op de camping. Hier hadden we helaas geen Stuga kunnen huren (die waren al verhuurd) maar hadden we een soort containerwoning. 2 stapelbedden en een tafel met 4 stoelen. Een keuken die je moest delen met iemand anders. Niet echt luxe dus. Maar het was maar voor 4 nachten en de meeste tijd zouden we toch in de stad zelf doorbrengen. Als slaapgelegenheid voldeed het. Het was in iedergeval beter dan slapen in een tent en op een luchtbed. Ik heb er goed geslapen.

Stockholm vind ik een van de mooiste steden die ik ken. Was hier al meerder keren geweest en een keer eerder samen met Peter.

S’avonds meteen even de stad in geweest met de metro die vlak bij de camping stopt. We hebben Gamla Stan bezocht, de oude stad. Lekker gestruind in de vele souvenirwinkels die hier zijn. Ook nog even bij het koninklijk paleis gekeken. Daarna weer terug naar de camping, waar we getuige waren van een fantastische zonsondergang.

Vrijdag 15 juli 2011.

Na het ontbijt richting het centrum van Stockholm vertrokken. We hadden gisteren al een Stockholmkortet (toeristenkaart) gekocht. Hiermee konden we 3 dagen gebruik maken van het openbaar vervoer, toegang tot een groot aantal musea en een rondvaart rond de stad. Ons eerste doel was eigenlijk het Vasa museum. De Vasa is een schip dat in de 17e eeuw tijdens zijn eerste vaart meteen is omgeslagen en gezonken. Het schip is een tiental jaren geleden uit de modder van de haven gehaald en daarna geconserveerd opgesteld in het museum dat om de boot heen gebouwd is. Toen we bij het Vasa museum aankwamen en de lange rij voor de kassa zagen, hebben we besloten om daar niet heen te gaan (Peter en ik waren er tijdens ons vorige bezoek al geweest), maar naar het Nordiskamuseum te gaan.

Dit museum geeft een beeld van de cultuur en levenswijze van deZweedse bevolking in het verleden. Leuk museum om te bezoeken. Daarna zijn we naar Skansen gegaan. Dit is een openlucht museum, waar allerlei gebouwen uit heel Zweden verzameld zijn, bij elkaar gebracht zijn. Er worden tevens oude ambachten en werkzaamheden getoond die in het oude Zweden gebruikelijk waren. Het was prachtig weer. Heerlijk om daar buiten rond te lopen. In Skansen is ook nog een klein privé museum gevestigd. Het Julius Kronbergs Atelje.

In dit kleine museum is de foto van de ABBA LP “The Visitors” uit 1981 gemaakt. De vier ABBA leden stonden voor een groot schilderij wat in dit museum hangt. De inrichting is nog precies hetzelfde als in 1981. Helaas mochten we dit keer niet naar binnen, maar bij een vorig bezoek hebben we hier wel foto’s van kunnen maken. Na dit bezoek aan Skansen zijn we met de tram en metro naar Gamla Stan gereden. Daar hebben we wat gegeten in een restaurant. Rond een uur of zeven hebben we nog een rondvaart gemaakt. Het is erg leuk om bij mooi weer een rondvaart in Stockholm te maken. De blauwe lucht en de gekleurde gebouwen geeft een hele aparte sfeer. Daarna zijn we met de metro teruggereden naar de camping.

Zaterdag 16 juli 2011.

Het weer was niet zo mooi helaas. Vandaag gingen we naar Tivoli “Grona Lund”. Dat is een pretpark in het centrum van Stockholm met veel leuk attracties, waaronder een aantal achtbanen. Voor Peter zijn zoon Tim een feestje. Hij is in alle achtbanen geweest.

Ik zelf maar in twee. Het was een beetje koud en nat, maar dat mocht de pret niet drukken. Leuke bijkomstigheid voor mij was dat ABBA in de jaren ’70 meerdere keren heeft opgetreden in dit pretpark. Het podium is er nog steeds.

Na dit bezoek zijn we met de pont overgestoken van Djurgarden naar Skepsholmen. Gelukkig was het weer wat beter geworden en begon het zonnetje weer te schijnen. Op dit voormalige eiland is de studio van Benny Andersson zijn maatschappij Mono Music gevestigd in een oud havengebouw wat op de monumenten lijst staat.

Helaas was er niemand aanwezig, dus ook Benny niet (maar deze zou ik later nog tegenkomen deze vakantie) wel foto’s gemaakt. Na nog wat te zijn rondgelopen door het centrum en ik heb nog wat CD’s en boeken gekocht van ABBA en gerelateerde artiesten. We hebben ook nog gegeten bij de Pizzeria. Daarna zijn we teruggegaan naar de camping.

Zondag 17 juli 2011.

Onze laatste dag in Stockholm is al weer aangebroken. We gingen vandaag naar Bergianska Trädgarden. Dit is de botanische tuin van Stockholm. Het licht even buiten het centrum van de stad, maar met de metro ben je er zo. Het was heerlijk weer. We zijn eerst in de kas gaan kijken. Daar stonden de meest bijzondere bloemen en planten uit alle hoeken en gaten van de wereld. Erg mooi om te zien en de geuren te ruiken. Daarna zijn we naar buiten gegaan, waar nog veel meer planten en bloemen te zien waren. Na een aantal uren daar rondgelopen te hebben zijn we weer terug naar het centrum gegaan.

We wilde ook naar Globen, om in de gondel over de stad heen te kijken, maar de wachttijd was te lang, dus hebben het maar niet gedaan.

Peter en Tim besloten naar de camping terug te gaan om nog wat te zwemmen en ik nog even tijd had om op het centraal station van Stockholm nog wat foto’s van treinen te maken.

Daarna ben ik ook teruggegaan naar de camping. Tegen de avond zijn we nog met z’n drieën gaan zwemmen in het meer.

Daarna hebben Peter en Tim nog even gemidgetgolfd op de camping.Morgen naar Frederiksberg (Ludvika) voor onze laatste stop in Zweden.

Maandag 18 juli 2011.

Vanmorgen vertrokken uit Stockholm voor een reis van ongeveer 400 km naar ons volgende huisje. We reden wel met een “kleine” omweg van zo’n 80 km. Op mijn verzoek gingen we naar het nationale Spoorwegmuseum van Statens Järnvägar (SJ) de Zweedse staatsspoorwegen in Gävle.

Het was een beetje regenachtig dus wel goed weer om een museum te bezoeken. Dit museum is gevestigd in een oude ronde loods voor locomotieven. Hier staan heel wat oude en iets minder oude locomotieven opgesteld.

Tevens wordt aan de hand van teksten en foto’s de geschiedenis van de spoorwegen in Zweden verteld. Tot mijn verbazing, vergeleken met Nederland, mag je hier bijna in alle opgestelde wagons en locomotieven kijken.

Zo proef je toch wel de sfeer die er in vroegere tijden rond het spoor hing. Na een tijdje binnen en buiten gekeken te hebben en foto’s gemaakt, zijn we doorgereden naar ons einddoel. Onderweg kregen we ook nog noodweer over ons heen, maar dat duurde gelukkig niet lang. Rond een uur of vijf kwamen we aan in Frederiksberg op het vakantiepark Säfsen Resort.

Ik was toch wel benieuwd naar onze Stuga die we hier hadden gehuurd. Na Stockholm was ik wel toe aan iets meer luxe. Peter en Tim ook wel denk ik. Na ons gemeld te hebben bij de receptie kregen we de sleutel van Stuga 137. Daar aangekomen, werden we toch wel verrast door dit mooie huisje. Het was gewoon prachtig, met 2 slaapkamers.

Een volledig ingerichte keuken, een zithoek met TV, een mooie douche, een prachtige grote veranda en een sauna. Het uitzicht was ook prima in orde. Echt top. Er was ook van alles te doen hier en in de omgeving, zoals mountainbiken, wandelen en kanoën. Het weer was ook weer beter geworden.

Dinsdag 19 juli 2011.

Na het ontbijt zouden we gaan mountainbiken. Dit werd toch ongeveer pas 11:30 uur. De fietsen gehuurd en op pad voor een parcours van ongeveer 20 km.

Ik heb het niet echt op fietsen waar je zo voorover zit. Ik krijg dan na enige tijd last van mijn polsen, maar in het begin ging het best goed. Na ongeveer 4 km gingen we van de brede gravelweg af een paadje van ongeveer 30 cm breed op. Dit paadje zat voor met kuilen en stenen. Ik dacht bij mezelf als we dit nog 15 km krijgen dan is het voor mij niet slim om hiermee door te gaan. Zo sportief ben ik nu ook weer niet. Na een korte tijd heb ik besloten om terug te gaan. Peter en Tim gingen wel door. Ik ben teruggefietst naar het vakantiepark en ben lekker op de veranda gaan zitten in de zon. Heerlijk gewoon met die stilte die je in Nederland toch bijna nergens meer kan ervaren. Na meer dan 2 uur kwamen Peter en Tim terug met enthousiaste verhalen en belevenissen. Wat was ik blij dat ik niet verder was gegaan. Lekker zelf gekookt en daarna zijn we nog naar de midgetgolfbaan gegaan.

Woensdag 20 juli 2011.

Vandaag zijn we gaan wandelen. We hadden een wandelroute gehaald en gingen op pad. Heerlijk door de bossen wandelen en langs een meer.

Onderweg nog foto’s gemaakt van het Zweedse landschap. Het is toch wel bijzonder dat je bijna niemand tegenkomt. Na een aantal uur wandelen weer terug naar onze Stuga. We hebben nog in de Sauna gezeten en daarna lekker geluierd en aantal zelf meegebrachte DVD’s bekeken. Toch lekker zo’n rustige dag.

Donderdag 21 juli 2011.

Peter en Tim hadden besloten om vandaag nog een keer te gaan mountainbiken. Ik heb toen maar besloten om naar Grängesbergsbanornas Järnvägsmuseum te gaan. Dit was op ongeveer 50 km afstand van Frederiksberg. Een prachtig museum met veel stoomlocomtieven.

Dit museum is een overblijfsel van de mijnen. De treinen zorgde het vervoer van erts van de nabijgelegen mijn. Deze mijn is eind van de vorige eeuw gesloten, waardoor ook de spooraansluiting en het spoorbedrijf Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar (TGOJ) werden opgeheven en overgenomen door de SJ. Dit museum heeft dus voornamelijk (stoom) locomotieven en wagons van dit bedrijf in zijn museum, maar ook een aantal SJ machines. In dit museum staat ook een Volvo personenwagen op spoorwielen, een grappig gezicht.

Na uitgebreid rondgekeken te hebben, via nog een korte stop op het station van Grängesberg, teruggereden naar Fredriksberg. Peter en Tim hadden weer aardig wat kilometers gefietst en waren ook weer terug in ons huisje. Peter was nog wel over de kop gegaan tijdens het fietsten en had een buil op zijn voorhoofd en wat schrammen op zijn lijf. Gelukkig niks ernstig. Voor de rest van de dag rustig aan gedaan en een paar aflevering van tv serie “Dexter” gezien.

Vrijdag 22 juli 2011.

Vandaag naar Hagfors, ongeveer 60 km rijden. Je kunt hier met railfietsen over een oude spoorlijn fietsen. We hebben er 2 gehuurd.

We vertrokken vanaf een oude watermolen die als museum was ingericht. Het is leuk om over de rails te fietsen. Het spoor behoorde toe tot de maatschappij Nordmark Klarälvens Järnvägar (NKLJ). Dit was een smalspoorbedrijf met een spoorbreedte van 89,1 cm. Echt smalspoor dus. De tocht met de railfietsen was 2 keer 6 km lang. Heen en terug dus. Na 6 km fietsenkwamen we aan bij het Hagfors Järnvägs- och Industrimuseum aan. Voor mij toch wel een verrassing, omdat ik niet wist dat er ook een treinenmuseum was. Een gedeelte van het materieel van deze spoorweg maatschappij is bewaard gebleven in dit museum.

Meerdere stoom- en elektrische locomotieven staan hier opgesteld. Je mocht weer overal in de wagons en locomotieven kijken. Na alles gezien te hebben zijn we weer met de railfietsen teruggefietst naar het beginpunt bij de watermolen. Toen we thuis kwamen hoorden we van de aanslagen in Oslo en op het vakantie eiland. Zoveel doden en gewonden door een of andere gek. Het was groot nieuws ook in Zweden.

Zaterdag 23 juli 2011.

Toch wel een hoogtepunt voor mij tijdens deze vakantie. Vandaag gaan we naar een concert van Benny Andersson Orkester (BAO) in Leksand. Tijdens het boeken van deze vakantie kwam ik erachter dat Benny Andersson (van ABBA, mijn idolen) tijdens ons verblijf in Zweden een aantal optredens zou verzorgen met zijn band. Deze band bestaat uit allerlei gerenomeerde artiesten uit Zweden, zoals zangers Helen Sjöholm (Kristina uit de gelijknamige musical) en Tommy Körberg (van “Anthem” uit de musical Chess). Verder allerlei Zweedse rasartiesten die samen met Benny Andersson zijn “orkester” vormen. Ik heb dus meteen via internet kaarten gekocht. Leksand was de locatie die het dichts bij ons in de buurt zou zijn, ongeveer 100 km vanaf Frederiksberg. We zijn om ongeveer 12:00 uur vertrokken naar Leksand.

Omstreek 13:30 uur kwamen we daar aan. Eerst op zoek naar de plaatselijke VVV, want ik wist niet waar de locatie van het orkest was. Op weg naar de VVV kwamen langs een groot glooiend grasveld met beneden een groot podium. Ik wist het meteen, dit was de plek waar het concert zou plaatsvinden, in de open lucht. Het concert zou pas om 19:00 uur beginnen dus hadden we nog behoorlijk wat tijd over om de omgeving te verkennen. Leksand is best een leuke plaats. Met gezellige restaurantjes en een mooie omgeving. Na wat rondgekeken te hebben zijn we wat gaan eten bij de plaatselijke pizzeria. Daarna richting het evenemententerrein. Daar was het al heel erg druk met mensen die allemaal in de rij stonden voor het concert.

De meeste hadden hun eigen klapstoeltjes meegenomen (wat gebruikelijk is bij dit soort concerten in de open lucht. Om 18:00 uur ging de toegang open en iedereen zocht een goed plekje op het gras tegen de heling. Dit ging niet altijd makkelijk, omdat de helling behoorlijk schuin was. Zelf hadden wij stoeltjes meegenomen uit ons huisje. Dit waren een soort ligstoeltjes die prima voldeden op schuine helling. 19:00 uur precies begon het concert. Benny nam eerst het woord en richtte zich tot het publiek. Hij vertelde over de aanslag in Oslo, maar ook dat je daar niks tegen kunt doen. Onze gedachte zijn bij de slachtoffers, maar we moeten verder. Daarom gaan wij hier een gezellige avond van maken. Toen nam de muziek het over. Vele Polka’s passeerden de revue,

maar de hoogtepunten voor mijn waren toch de nummers met Benny op zijn accordeon en de nummers met Helen en Tommy. Vooral de nummers “Du är min man” en “Kära Syster”. Er werden ook een paar oude ABBA nummers gespeeld, zoals “Kisses of fire”, “Why did it have to be me”, “Hasta Manana” en I do, I do, I do. Op een speciale dansvloer voor het podium kon je dansen op de muziek. Veel Zweedse toeschouwers maakte daar gebruik van. Al met al een fantastische ervaring voor mij.

Peter en Tim vonden het ook leuk. Ik heb een heleboel foto’s gemaakt vlak voor het podium. Echt Top. Het concert was om 23:10 uur afgelopen, na 3 toegiften. We moesten toen in het donker nog terugrijden naar Frederiksberg. Dat was niet zo fijn over die slingerweggetjes en mistflarden, maar gelukkig veilig aangekomen.

Zondag 24 juli 2011.

Onze laatste dag in Zweden. Vandaag moesten we afscheid nemen van ons huisje in Frederiksberg. Na alles te hebben ingeladen om 09:30 vertrokken richting Gothenburg. Daar stapte we op de boot naar Kiel in Duitsland. Het was ongeveer 400 km rijden daar naar toe. Als we op tijd in Gothenborg aankwamen dan konden we misschien nog naar het Volvomuseum daar. We waren om 15:00 uur in Gothenburg en hadden dus nog een uur om het Volvomuseum te bezoeken, want om 16:00 uur zou het dicht gaan. Onze boot zou pas om 19:30 uur vertrekken. Het museum (ik was daar al eerder geweest) was nu veel uitgebreider met vrachtwagens en bussen naast de vele auto’s die er staan.

Veel foto’s gemaakt en natuurlijk ook van de allerlaatste gebouwde Volvo van het type 240 Super Polar (van de Volvo 240 serie heb ik zelf twee modellen). Mijn favoriete Volvo model.

Na ons bezoek doorgereden naar het centrum van Gothenburg om nog wat te eten. Daarna doorgereden naar de terminal van Stenalines om in te checken aan boord van onze ferry naar Duitsland. Aan boord hadden we een 4 persoons hut. Om 19:30 uur vertrok de boot. We hebben nog wat gedronken en wat rondgelopen op het schip. Tim voelde zichzelf niet zo lekker, omdat de boot nog al te keer ging vanwege het slechte weer op zee. Omstreeks 22:30 uur gingen we naar bed.

Maandag 25 juli 2011.

S’morgens op tijd weer op voor het ontbijt en daarna wachten tot de boot aankwam in Kiel. Dit was om ongeveer 09:00 uur. Om 10:00 uur vertrokken we met de auto van de boot richting Nederland.

De afstand was ongeveer 500 km naar huis. Onderweg zijn we nog een paar keer gestopt en om 16:00 uur waren we weer thuis. Alles uitgeladen en de wasmachine aangezet. De vakantie naar Zweden zat er op. Het was een mooie vakantie.