www.renemathot.nl                   Contact: info@renemathot.nl              Copyright © Rene Mathot

Reisverslag Weekend Berlijn 15 t/m 19 september 2011.

Verslag Roze Weekend Berlijn.

Berliner beer

Van 15 t/m 19 september 2011 zijn we met onze roze vriendengroep naar Berlijn de hoofdstad van Duitsland geweest. Elk jaar gaan we met deze vriendengroep een lang weekend op pad. Meestal huren we Berliner Beereen compleet huis in Nederland af en zorgen we met z’n allen voor het eten. Verder gaan we gezellig wandelen spelletjes doen enz. enz. Dit jaar was de 10e keer dat we met elkaar een weekendje weg gingen. Een speciale gelegenheid dus. Daarom hadden we met elkaar besloten om iets bijzonders te doen. Een extra lang weekend Berlijn. Daar ging heel wat voorbereiding aan vooraf. Data prikken e.d. De vliegtickets en treintickets, maar ook ons verblijf daar in twee appartementen moest geregeld worden. De vliegtickets en de twee appartementen waren voor ons door Maarten geregeld via internet.  Berlijn is natuurlijk een stad met een bewogen geschiedenis. De tweede Wereldoorlog en de wederopbouw en de scheiding door de muur tijdens de “koude oorlog” hebben zo hun sporen nagelaten in deze stad. Na de val van de muur in 1989 en de Duitse eenwording in 1990 is Berlijn weer een bruisende stad geworden, met voor ieder wat wils.

De muur wordt door de hele stad zo aangegeven.

Als voorbereiding op onze reis, had ik van te voren een informatieavond gepland bij Peter en mij thuis. Ik ben al meerdere keren in Berlijn geweest en heb ook de Berlijnse muur nog gezien toen hij er nog stond in juli 1989. Aan de hand van foto’s en filmbeelden heb ik mijn vrienden de geschiedenis van Berlijn laten zien. Toch wel belangrijk als je Berlijn echt wil voelen als je er bent. Het was een interessante en indrukwekkende avond. Dat vonden de jongens gelukkig ook.

15 september 2011

De DDR auto de Trabant.

Eindelijk was het dan zo ver. Om even voor achten hadden Peter en ik op Schiphol afgesproken met Jan. Ton, Paul en Maarten, de zes die met het vliegtuig gingen. De anderen drie gingen op eigen gelegenheid met de trein en zouden in de middag in Berlijn aankomen. Toen we op Schiphol aangekomen waren konden we direct door de douane en daarna doorlopen naar de gate van Easyjet. We hadden een retourvlucht geboekt voor maar € 73,-. Dat is toch niet duur. Je mocht alleen maar handbagage meenemen, daarom hadden Peter en ik maar een koffertje gekocht met wielen.tjes op de juiste afmetingen. Bij de gate aangekomen moesten we wachten tot het vliegtuig klaar was om te vetrekken. Normaal ga je op Schiphol via een slurf naar het vliegtuig, maar bij Easyjet moest je over het platvorm lopen en met de trap het vliegtuig in. In het vliegtuig was het even dringen om je koffer kwijt te raken. Daarna met z’n zessen op de achterste rij van het vliegtuig. Toch altijd weer spannend als het vliegtuig gaat opstijgen. We vertrokken via de Polderbaan richting Berlijn. Na nog geen uur vliegen waren we alweer geland in Berlijn op Vliegveld Schönefeld.

Een segment van de Berlijnse muur, Je vind ze door de hele stad.
Berlin Hauptbahnhof 2011.

Na aankomst in Berlijn zijn we direct doorgelopen naar de Berlijnse metro de S-Bahn. Met deze metro via station Bornholmerstrasse naar onze bestemming station Brandenburger Tor (voormalig station Unter den Linden). Voor mij voelde het een beetje als thuiskomen. Voor de anderen was het toch wel bijzonder om direct oog in oog met de wereldberoemde Brandenburger Tor te staan. Het maakte wel indruk. We zijn daarna meteen doorgelopen naar het bureau wat de appartementen verhuurden. Dit was ongeveer 500 meter lopen van de Brandenburger Tor. Na even zoeken hadden we het gevonden. Daar kregen we de sleutels van de appartementen en gingen daar direct heen. De appartementen zagen er goed uit . Een beetje kaal maar voor de rest was alles aanwezig. De kamers onderling verdeeld en spullen uitgepakt. Het was ongeveer 12:00 uur Eerst boodschappen doen, want we hadden niks in huis. Daarna even contact gezocht met Cees in de trein om te vragen hoe laat ze zouden aankomen op het Berlin hauptbahnhof. Omstreeks 16:00 uur zouden ze aankomen. Wij wilde ze graag ophalen van het station maar hadden dus nog even tijd.

De Reichstag het Duits Parlement.
Aankomst van de trein uit Nederland.

We vertrokken lopend naar Unter den Linden om wat te eten. Koffie met gebak en voor mij een cola met een omelet of zo iets. Daar was ik wel aan toe, de anderen ook volgens mij. Daarna ons langzaam in de richting van het Hauptbahnhof begeven. Je komt dan langs de Reichstag de plek waar het Duitse Parlement zitting heeft. Deze plek is de laatste jaren erg veranderd. Het gebouw is prachtig opgeknapt en er is een grote glazen koepel op geplaatst. De omgeving van het parlementsgebouw is ook compleet veranderd de afgelopen 20 jaar. Er zijn veel gebouwen gebouwd om het Duitse parlement compleet te huisvesten. Ziet er allemaal gelikt uit. Bij het hoofdstation van Berlijn aangekomen raak je onder de indruk van dit compleet nieuwe station op de plek van het oude Lehrter Bahnhof. Een gigantisch gebouw met heel veel glas echt indrukwekkend. Om precies 16:00 uur kwam de trein uit Nederland aan. Na even zoeken Cees, John en Peter B. gevonden. Leuk om elkaar weer te zien. Daarna met z’n allen weer terug gelopen naar ons appartement. Toen iedereen gesetteld was, ging een aantal van ons nog een stukje wandelen. Via de Brandenburger Tor en Reichstag, langs de rivier de Spree, richting Bahnhof Friedrichstrasse (het oude grensstation) en daarna weer terug naar het appartement gewandeld.

Linker foto doorkijkje  vanaf de Reichstag richting Brandenburger Tor in 2011 . Foto rechts Doorkijkje vanaf de Reichstag richting Brandenburger Tor in 1989

doorkijkje  vanaf de Reichstag richting Brandenburger Tor in 2011
Doorkijkje vanaf de Reichstag richting Brandenburger Tor in 1989

Rond een uur of acht met z’n allen de S-Bahn bij de Brandenburger Tor genomen en via Gleisdreieck naar Yorckstrasse gereden. Hier moest een gezellig uitgaanscentrum zijn. Na wat zoeken een leuk eettentje gevonden waar we gezellig met z’n allen hebben gegeten. We moesten wel tafels en stoelenEen echte originele Oost-Duitse brommer. sjouwen omdat het buiten te koud was en binnen anders geen plaats hadden voor 9 personen. Daarna hadden een aantal het leuke idee om een homokroeg in de buurt te bezoeken. "In de buurt" viel wel tegen. Volgens mij hebben we zeker 5 kilometer gelopen. Aangekomen in de homokroeg was het echt een wilde boel. Een halve kip en paardenkop was aanwezig. Dus niet echt bijzonder deze kroeg. Na een klein uurtje richting ons appartement vertrokken en om 1 uur lagen we allemaal in bed.

Vrijdag 16 september.

Herdenkingsplek ter nagedachtenis aan Peter Fechter. Doodgeschoten aan de muur.

Deze morgen rond een uur of acht was ik uit mijn bed. De rest lag nog in diepe rust. Nu ben ik meestal redelijk vroeg, dus nadat ik mezelf had aangekleed ben ik naar de supermarkt gelopen een stukje verderop. Heb lekker verse broodjes gehaald en nog wat andere dingen die de eerste dag opgegaan waren. Rond een uur of 10 was iedereen uit bed en gingen gezamenlijk ontbijten. Na het ontbijt zouden we gaan lopen door de stad. We zijn via het Holocaust- en Homomonument via de Potsdammerplatz en Checkpoint Charlie in de richting van de Eastside Gallery gelopen. Op 200 meter afstand van Checkpoint Charlie staat het monument van Peter Fechter. In 1962 werd hij doodgeschoten bij zijn poging om de DDR te ontvluchten. Hij heeft een uur lang om hulp geroepen voordat hij overleed...

Onderweg hebben we nog  heerlijk geluncht bij een restaurantje aan het Heinrich Heineplatz. Het was gelukkig prachtig weer om de lange wandelroute langs de voormalige grens tussen Oost- en West Berlijn  te lopen. De Eastside gallery is in het voormalige Oost Berlijn. Hier hebben kunstenaars na de val van de muur allerlei schilderingen op de muur  geschilderd. Leuk om daar langs te lopen. Daarna via de Oberbaumbrücke en de Oraniënstrasse teruggelopen naar ons appartement. Toch wel 15 km gelopen deze dag. We waren ook wel behoorlijk moe allemaal. Na wat gerust te hebben zijn we bij Chinees  gaan eten, vlak in de buurt bij ons appartement. Daarna zijn nog een aantal van ons naar Potsdammerplatz gelopen. Ik niet, want had het wel een beetje gehad. Om 01:30 uur lag iedereen weer in bed.

De Oberbaumbrücke lag op de grens tussen Oost en West Berlijn. Hij is nu weer helemaal hersteld van de schade opgelopen in de 2e wereldoorlog.

De monumentale Oberbaumbrücke lag precies op de grens tussen Oost- en West Berlijn. Nu geheel gerestaureerd.

Zaterdag 17 september.

funderingen van de huizen die op de grensstrook stonden

Het was weer mooi weer. Na het boodschappen doen samen met Peter, lekker ontbeten met z’n allen. Daarna zijn we vertrokken richting de Kurfúrstendamm de koopgoot van voormalig West-Berlijn. Aan deze weg vindt je de grote warenhuizen van de grote merken, waaronder ook KaDeWe (Kaufhaus des Westens), maar ook staat hier de Gedächtniskirche. Helaas. helaas stond deze kerk compleet in de steigers helemaal afgesloten voor water en wind. Het gebouw was wel van binnen te bezichtigen. We hebben nog wat rond gelopen en wat winkels bekeken. Daarna hebben we nog wat gedronken. Toen zijn we op de metro gestapt en richting Bornholmerstrasse gereden. Ik  was heilig van overtuigd dat dit het station was, waar de “gedenkstätte Beliner Mauer” zich bevond. Toen we uitstapten had ik meteen in de gaten dat dit niet de goede plek was waar we moesten zijn. Het moest de Bernauerstrasse zijn. Dus toen maar weer een paar stations terug gereden. Op de Bernauerstrasse zijn de funderingen van de huizen die op de grensstrook stonden nog duidelijk te zien.

Holocaustmonument in Berlijn met op de achtergrond ons appartementen gebouw

Versohnungskirche tussen twee muren in het spergebiet.

Op de plek waar nu het bruine gebouwtje staat, stond tot 1985 de Versohnungkirche in het Spergebied. Zie de foto rechts.  Van 1961 tot 1985 heeft hij daar onbereikbaar voor kerkgangers gestaan. Daar aan gekomen zijn we langs de route gelopen waar tot november 1989 de muur stond. In gedachte komen de schokkende TV beelden uit 1961 van deze plek weer bij mij boven. Mensen die tijdens hun vlucht via een raam van hun eigen woning in het vrije West-Berlijn sprongen. Hun huis stond namelijk precies op de grens tussen Oost en West Berlijn. Er is nu in het grasveld aangegeven waar de huizen precies hebben gestaan. Ook is de muur aangegeven met ijzeren roestige palen. Hier is ook de plaats waar de Versohnungskirche heeft gestaan. Deze kerk heeft jarenlang in het spergebied gestaan. De kerk is pas in 1985 door de DDR grenstroepen opgeblazen. De fundering van deze kerk is nog goed te zien rondom en in het nieuwe kerkgebouw wat op deze plaats is gebouwd.

Gedenkstätte Berliner Mauer

Even verderop is ook een origineel stukje muur met een wachttoren bewaard gebleven (is wel volledig gerestaureerd) als "Gedenkstätte Berliner Mauer". Er is hier een verhoogd uitzichtpunt gemaakt waar je goed overzicht krijgt van het verloop van de muur in deze straat. Daarna zijn we richting Alexanderplatz en de Fernsehturm gelopen, dwars door oude wijken en straten van voormailig Oost Berlijn.  Nog een origineel gerestaureerd stukje muur. Hierdoor krijg je een goed indruk van het verloop van de voormalige grens. We hebben onderweg nog wat gegeten en gedronken bij een broodjeswinkel.

Op Alexanderplatz staat de wereldberoemde Fernsehturm een van meest in het zicht springende highlights van Berlijn. Deze toren zie je bijna in Fernsehturm een baken in skyline van Berlijnde hele stad overal boven alles uitsteken. Toen weer terug gelopen via “Unter den Linden” naar ons appartement. "Unter den Linden" De pronkstraat van (voor oorlogs) Berlijn welke ook bezongen wordt in Het prachtige nummer van het Klein Orkest "Over de muur". Nadat we allemaal een beetje uitgerust waren weer met de metro naar de Yorckstrasse gereden. Hier zouden we nog wat gaan eten en daarna op zoek naar de Gayscene van Berlijn. Het eten deden we bij een Italiaans restaurant met een Turkse(!?) gastheer. Weer lekker gegeten en gedronken. Daarna op zoek naar een leuk Gaycafé. Toch wel heel spannend om s’avonds door donker Berlijn te lopen. We hebben 2 café bezocht. Het eerste was groot en redelijk druk. Wel een beetje onpersoonlijk. Bij het 2e café het veel gezelliger. Iedereen stond buiten vanwege het mooie weer. Maar later begon het te regenen en ging iedereen naar binnen en stonden we echt "hutje aan mutje". Na enige tijd weer richting de metro gegaan. Ondertussen was het echt gaan hozen. Dus waren we behoorlijk nat geworden. Dit was de voorbode van een zondag met niet zo mooi weer. Om 01:30 uur lag iedereen weer in bed.

Eastsidegallery aan de voormalige Oost-Berlijnse kant.
Brezhnev en Honecker in een innige omhelzing.

Zondag 18 september.

het voormalig Hamburger bahnhof

Vandaag hadden we besloten om een aantal musea te bezoeken. Na het ontbijt vertrokken we naar het herinneringscentrum bij het  Holocaust-monument, dat stond namelijk als eerste op het programma. Dit was voor ons allemaal wel erg indrukwekkend. Er worden persoonlijk verhalen verteld van Joodse families tijdens de holocaust. De meest zijn omgekomen in de vernietigingskampen van de Nazi's. Het is wel goed om te zien dat Duitsland nu veel beter omgaat met hun pijnlijke verleden. Rechts op de foto het voormalig Hamburger bahnhof. Nu in gebruik als museum. Daarna ging het grootste gedeelte van ons naar het voormalige Hamburger Bahnhof. Dit oude treinstation is omgebouwd tot museum voor moderne kunst (tot de in jaren '90 was het een spoorwegmuseum).

Zelf ging ik naar het Joods historisch museum. Dit maakte veel indruk om mij. Helaas er veel te weinig tijd om alles te bekijken. Jan was nog naar een ander museum gegaan. We zouden elkaar weer ontmoeten bij Joods museum. Helaas lukte Onze vriendengroep voor de Brandenburger Tor.dat niet, maar gelukkig kwam ik Jan tegen. Hij had een telefoon om contact te hebben met de andere jongens. We zouden elkaar weer ontmoeten bij de Brandenburger Tor. Het regende niet hard maar je werd er wel erg nat van. Dus toen we terug waren bij de Brandenburger Tor waren we toch wel aardig doorweekt. Nadat er een groepsfoto was gemaakt zijn we doorgelopen naar de Gendarmenmarkt (het mooiste plein van Berlijn). Ik had het koud en had nog niets gegeten, dus maar bij een restaurant naar binnen gegaan. Peter B. was al teruggegaan en nadat ik een bakje tomatensoep had gegeten en de anderen wat te drinken hadden genomen zijn we teruggegaan naar ons appartement. Dit was onze laatste avond in Berlijn.

Het mooiste plein van Berlijn de Gendarmenmarkt met het concertgebouw. Deze avond bleven we voor het eten dicht bij “huis”. In de buurt van ons appartement zijn we gaan eten bij de Vietnamees. Lekker eten voor weinig geld. Daarna zijn nog een paar van ons naar Potsdammerplatz gelopen en bij het Homo monument gaan kijken. Deze avond lagen we allemaal redelijk vroeg in bed.

Maandag 19 september.

Gezicht op het Rode Stadhuis vanaf de Berliner Dom.

Peter B. ging al voor het ontbijt weg (rond 8 uur) om de trein te halen. Peter en ik gingen boodschappen doen, om nog wat broodjes te halen voor het ontbijt.

Na het ontbijt zouden Cees en John omstreeks 10 uur richting het station gaan. Wij moesten ook om 10:00 uur uit ons appartement. Nadat we alle koffers en tassen weer hadden ingepakt liepen we een stukje met Cees en John mee richting het station. We konden onze bagage stallen bij het verhuurkantoor. Wij, Ton, Jan, Maarten, Paul, Peter en ik hoefde pas om 16:30 uur weer in het vliegtuig te zitten naar Nederland. Wij hadden dus nog even de tijd, om wat rond te kijken in Berlijn. Het was weer prachtig weer. Na het afscheid van Cees en John wilde wij nog de glazen koepel op Reichstag bezoeken. Helaas moet je tegenwoordig reserveren om deze te bezoeken. Wisten wij veel. Daarna zijn we met de metro naar de Berliner Dom gereden. Deze hebben we van binnen bekeken en daarna ook nog op het dak geweest voor het uitzicht over de stad. Toch wel indrukwekkend allemaal. Na dit bezoek zijn we wat gaan drinken op een terras, heerlijk in de zon. Vervolgens zijn we op mijn verzoek met de metro richting Sieges Säule gegaan.

Dit is een groot monument wat staat op een rotonde in de “Strasse der 17 juni”. Ik was hier nog nooit geweest en wilde het wel een keer van Strasse de 17 juni.dichtbij zien. Dit monument is ter ere van een overwinning in de 19e eeuw van Pruissen op de Denen en later de Fransen. Na de overwinning op de Fransen is het gouden beeld geplaatst. Na het bezoek aan dit monument zijn we via de “Strasse des 17 juni” teruggelopen richting de Brandenburger Tor en langs het verhuurkantoor om onze koffers op te halen. Gelukkig stonden de koffers er allemaal nog. Daarna zijn we richting het vliegveld Schönefeld gereden met de metro. We kwamen daar ruim op tijd aan, om onze terugreis naar Nederland te beginnen. Na een uur vliegen waren we alweer geland op Schiphol.

De Berliner S-Bahn is onmisbaar in deze stad.

Het was het einde van een mooi en gezellig weekend. Na afscheid van elkaar te hebben genomen gingen we allemaal weer naar huis. Bedankt jongens tot de volgende keer maar weer.

En  mocht je het nog niet weten….. Ich bin ein Berliner!

De Brandenburger Tor gezien vanaf de Strasse des 17 juni.
Onze roze vriendengroep voor de Brandenburger Tor
Checkpoint Charlie anno 2011
Restaurant aan het Heinrich Heineplatz
terug naar de luchthaven met de S Bahn.