www.renemathot.nl                   Contact: info@renemathot.nl              Copyright © Rene Mathot

Vakantie in Thüringen en Meckelenburg-Vorpommern.

24 augustus 2018 Vanmorgen was ik er al om 06:30 uur uit. Vandaag gingen we op vakantie naar Duitsland, Gisteren alle spullen al klaar gezet Peter was al een week vrij ik was vanaf afgelopen woensdag al vrij. Eerst een broodje gegeten en een kop thee gedronken. Peter was er om 7.45 uit  Na het ontbijt zijn we de auto in gaan pakken. Er gaat weer behoorlijk wat mee. Rond 8:45 zijn we vertrokken richting Auengrund in Duitsland. Het is ongeveer 670 km rijden. Volgens de routeplanner zijn we ongeveer 6 uur onderweg. We zijn onderweg een paar keer gestopt om wat te drinken, maar er waren ook wat files. In een file hebben we toch wel een half uur aan tijd verloren, Al met al waren we toch wel iets meer dan 8 uur onderweg geweest. Na even zoeken toch ons vakantiehuis gevonden. We hebben ons eerst gemeld bij de eigenaar die naast ons vakantiehuis woont. Een mevrouw op leeftijd kwam aan de deur, Ze had een werkschort voor. Even later kwam ook meneer aan de deur. Hij had een geel hemd aan met een korte broek. Een beetje gezet en ook al aardig op leeftijd. Ze waren wel aardig en mevrouw nam ons mee naar het vakantiehuis, Het huis is groen geschilderd en zeker al heel wat jaren oud, Binnen was het nog behoorlijk groot, Keuken, badkamer, huiskamer en een grote slaapkamer, Alles is wel een beetje gedateerd, maar het ziet er schoon uit en dat is toch wel het belangrijkste. Nadat ze alles had uitgelegd zijn wij de spullen gaan uitpakken en lekker een bakkie thee gezet, Daarna gingen we op zoek naar een restaurant in de buurt om wat te eten. Het was ondertussen al 18:45 uur. Peter had een herberg gevonden op een paar honderd meter van ons huisje. Je moest wel stijl omhoog rijden, maar de reviews op internet waren goed. Na wat zoeken hadden we het gevonden. Helaas was dit niet meer in bedrijf, dus moesten we op zoek naar een ander restaurant. Dat was ook gauw gevonden. We hebben daar lekker wat gegeten. Niet echt iets hoogstaands maar wel gewoon lekker. We waren wel moe van de lange reis dus na het eten weer snel naar ons vakantiehuis. Nog even wat gezeten en toen naar bed. Het was rond 22:00 uur.

25 augustus 2018 Vanmorgen was ik al heel vroeg weer wakker. Toch maar in bed blijven liggen en later toch weer in slaap gevallen. Ik had om 07:45 uur de wekker gezet. Ja, ook in de vakantie moet je er soms op tijd uit ha ha. Vandaag gingen we naar Meiningen. Ik had op internet gezien dat je elke zaterdag vanaf 10:00 uur een rondleiding kon krijgen in het voormalige “Reichsbahn Ausbesserungswerk” een werkplaats van de (Oost-) Duitse spoorwegen. Het bedrijf bestaat al meer dan 100 jaar. Hier werden en worden nog steeds stoomlocomotieven gerepareerd en gerestaureerd voor verschillende musea uit heel Europa. Vroeger, en in de DDR tijd werden hier heel veel stoomlocs van de (Oost) Duitse Spoorwegen onderhouden en gebouwd. Er werkte toen ongeveer 3000 mensen. Na de val van de muur in 1989 was de kans groot geweest, dat dit bedrijf niet meer had kunnen voortbestaan. Stoomloks hadden toch wel hun beste tijd gehad. Maar op de een of andere manier is het hier toch gelukt, hetzij in flink afgeslankte vorm. Er werken nu nog maar 180 mensen. De stad Meiningen ligt op een half uurtje rijden van ons vakantiehuis. Om tien uur gingen de poorten open en kon je voor 5 Euro pp naar binnen. Daar kregen we eerst een film te zien met de geschiedenis van deze locomotiefwerkplaats. Daarna mochten we onder leiding van een gepensioneerde werknemer die van alles vertelde in de hele fabriek rondkijken. Prachtig om dit te mogen zien en de nostalgie te mogen proeven. De tijd is hier toch een beetje stil blijven staan. Er stonden verschillende stoomlocs waar aan gewerkt werd in verschilde stadiums van werkzaamheden. Ze kunnen hier nog alles maken wat stoomlocs betreft en met alle kennis die daar voor nodig is. De fabriek is de enige in west Europa die nog bestaat en deze kennis bezit en, Er zijn nog 2 van deze bedrijven in Polen en Tsjechië, maar in Meiningen zijn ze gewoon het beste uitgerust voor alle type stoomloks en staan bekent om hun grote kennis en kwaliteit op dit gebied. Daarnaast bouwen en onderhouden ze ook Sneeuwschuivers voor het spoor en restaureren oude reizigerswagons voor musea. Het was voor mij een hoogtepunt in deze vakantie om dit te mogen meemaken. In 1985 heb ik hier voor de poort gestaan, maar mocht toen geen foto’s maken laat staan het bedrijf bezoeken. De werkplaats gold in die tijd nog als militair gevoelig terrein. Nu meer dan s 30 jaar later kan het gelukkig wel. Na dit bezoek wat toch wel 2,5 uur duurde zijn we nog naar het centrum van Meiningen gereden. We hebben daar wat rondgekeken en wat gegeten. Er was niet zoveel te beleven. Nog even de plaatselijke kerk bezocht en nog even op het station van Meiningen gekeken. Daarna weer terug naar ons vakantiehuisje gereden. Eerst nog wat boodschappen gedaan. Peter heeft eten gemaakt. Daarna lekker op de bank en nog een film gekeken die ik meegenomen had. Rond 22:30 uur naar bed gegaan.

26 augustus 2018 Vanmorgen was ik er om 08:30 uur uit. Wel een paar keer wakker geweest vanwege de muggen maar dat mag de pret niet drukken. Vandaag doen we wat rustiger aan dan gisteren. We hebben ten slotte vakantie. Het zonnetje scheen al vroeg al was het vannacht wel erg koud geweest 5 graden maar. Vandaag gingen we naar een kasteel en een tuin in Schwarzburg. Ongeveer 35 km van ons huisje. Het was wel een probleem om daar te komen als je met je navigatie aan het rijden was. Er waren namelijk 2 omleidingen, maar je navigatiesysteem herkent dat natuurlijk ni, dus dan stuurt hij je het bos in. Peter werd er een beetje hopeloos van maar na een tijdje zijn we er toch gekomen. Het kasteel met de tuin viel een beetje tegen. Een groot gedeelte van het kasteel was nog een bouwval die ze aan het restaureren/herbouwen zijn. En de tuin ach het was mooi weer. Dus waren snel weer uitgekeken. Daarna even op het station van Schwarzburg gekeken. Dat zag er mooi uit alleen was het als zodanig niet meer in gebruik. Er stopte nog wel een trein. Na 5 minuten wachten kwam er zowaar een oude DDR railbus voorbij. Peter stelde voor om bij de bergbahn te gaan kijken in een dorpje verder op. Dat liet ik mij natuurlijk geen 2e keer zeggen. De bergbahn was een soort kabelbaan maar dan met wagons op rails die tegen de berg op getrokken werden. Het ene karretje gaat naar boven en tegelijkertijd komt er een karretje naar beneden. Ze zijn verbonden met een stalen kabel. Halverwege passerende wagons elkaar. Boven aangekomen kon je nog met een treintje naar een anders station rijden. Na een tijdje weer terug naar beneden. Het kaartje was ook nog geldig in de gewone trein. Toen die kwam bleek het de oude railbus te zijn die we eerder ook al gezien hadden. Dus daarmee ook weer een ritje gemaakt. Na terugkomst zijn we nog wat gaan eten in de stationsrestauratie. Daarna weer naar huis gereden. Om 19:00 uur waren we weer thuis. Het was toch wel een vermoeiende dag geweest. Dus lekker op de bank een film gekeken en om 22:00 uur naar bed.

27 augustus 2018 Vanmorgen waren we laat uit bed. Pas om 11:30 uur waren we klaar om eventueel naar Coburg te gaan. Toen toch maar besloten om morgen naar Coburg te gaan, ook omdat maandags bijna alle musea gesloten zijn. Vandaag bleven we wat dichter bij huis. We gaan naar Schleusingen ongeveer 8 km bij ons vandaan, Het is een klein stadje. Helaas was het kasteel niet open. Dus maar een beetje door het stadje heen gewandeld. Zo kwamen we ook bij het station terecht. Zoals zovele stations in de voormalige DDR is ook dit station verlaten en langzaam aan het vervallen. Personen vervoer is er al een tijdje niet meer, alleen nog wat goederen vervoer. Er stonden ook nog wat oude goederenwagens langzaam te vergaan, Geeft toch wel een trieste aanblik allemaal, maar ook wel een beetje nostalgisch. Even wat foto's gemaakt van de oude station inrichting die nog steeds aanwezig is. Ook de koersborden en oude lantaarnpalen maken het compleet. Daarna zijn we nog doorgelopen naar het kerkhof. Heeft ook wel weer wat al die oude graven. Daarna nog naar het winkelcentrum van de stad om wat boodschappen te halen, Toen zijn we weer naar huis gegaan. Niet veel meer gedaan. Wat tv gekeken.

28 augustus 2018 Vandaag zijn we naar Coburg geweest, Cioburg ligt ongeveer 30 kilometer bij ons vandaan. Het is ongeveer 30 minuten rijden. Daar aangekomen eerst even koffie gedronken op het marktplein entoen zijn we gaan lopen naar het kasteel van Coburg, Het behoort tot het vorstenhuis Van Saksen Coburg. Prins Albert was getrouwd met Koningin Victoria van Engeland. Hier is ook een tv serie van gemaakt. Het is een giga kasteel met verschillende tentoonstellingen die te zien zijn, zoals van Rembrandt en van glas. Verder is er ook een groot wapenarsenaal opgeslagen. Tevens kon je de woonvertrekken van de verschillende vorsten bekijken. Queen Victoria is hier meerdere keren geweest. Daarna weer terug naar het stadscentrum gelopen. Gelukkig ging het nu bergaf. Dat loopt een stuk sneller. In Coburg ook nog even op het station gekeken. Niet echt veel te beleven. Er kwamen maar 2 treinen langs in het half uur dat we er waren. We hebben ook nog wat in de stad gegeten. Thuis hebben we een paar afleveringen van de tv serie Adam en Eva gekeken. Rond 22:30 uur naar bed gegaan.

29 augustus 2018 Vanmorgen zijn we rond 10:00 uur richting de voormalige grens tussen Oost en West-Duitsland gereden. Ongeveer 8 kilometer van ons vakantiehuis. Bij deze grensovergang staat nog een oude wachttoren die nu ingericht is als klein museum. Je kon daar naar binnen als je € 2,- in een betaalautomaat gooit. Er is verder niemand aanwezig. In het kort en aan de hand van foto's wordt je geïnformeerd over deze grensovergang die tussen 1973 en 1989 bestond en heeft gefunctioneerd. Toch leuk gedaan. Aan de hand van oude foto’s, videobeelden en maquettes werd de geschiedenis van deze plek verteld. Daarna zijn we binnendoor richting Sonneberg gereden. Onderweg ´in de middle of nowhere” kwamen we nog een stukje originele muur tegen en de grensweg tussen Beieren en Thüringen. In Sonneberg zijn we naar het Deutsches Spielwaren Museum geweest. Leuk om al  het oude speelgoed te zien waar kinderen vroeger mee speelde. Sonneberg en de omgeving stonden vroeger bekend als leverancier en ontwikkelaar van speelgoed. We zijn nog even naar het station van Sonneberg gereden. Hier reed gelukkig nog wel een trein, allen niet toen ik daar was. In de DDR tijd was dit toch een belangrijk knooppunt van de spoorwegen geweest. Er stond nog wel een oud drijfwiel van een oude stoomlok van de BR 95 opgesteld. Daarna zijn we doorgereden naar Laucha. Daar was een outlet met Kerstspullen. Thüringen is bekent van het glasblazen en het kerstballen maken. Vroeger kwam bijna alle kerstversiering en kerstballen uit Oost-Duitsland. Ook nog even in een glasblaas museum geweest. Er werd ook life glas geblazen. Daarna weer naar ons huisje terug. Nog even wat brood gehaald bij de supermarkt en dan blijk weer hoe Duitsland vergeleken met Nederland met het betalingsverkeer achter loopt. We hadden voor 8 Euro aan boodschappen en ik mocht niet pinnen omdat het onder de 10 Euro was. In een heleboel winkels kan je helemaal niet met je pin betalen. Het is dus wel handig dat je altijd cash geld bij je hebt. Het was warm geweest vandaag wel 28 graden. Thuis heeft Peter voor het eten gezorgd en dit gezellig buiten opgegeten. Daarna nog een paar afleveringen van Adam en Eva gekeken. Wat is dat toch een geweldige serie. Daarna naar bed gegaan.

30 augustus 2018 Alweer de laatste dag hier in Auengrund. Vandaag gingen we naar een mijn waar erts werd gedolven. Daarbij is ook een wandelroute uitgezet van ongeveer 5 kilometer. Het weer was een stuk slechter dan gisteren. Vannacht heeft het heel hard geregend. De temperatuur is ook 10 graden gezakt. Toen we bij de mijn aankwamen bleek het museum op donderdag niet open te zijn. Ach, niet zo goed op de website gekeken. De meeste musea zijn op maandag of dinsdag dicht. Deze dus op donderdag. Het was ook nog een beetje gaan miezeren. Toch maar besloten om te gaan wandelen. We gingen dwars door het bos stijl naar beneden, daarna gelukkig via gewone paden door het bos. Twee keer verkeerd gelopen omdat het bordje niet goed te zien was. Al met al dus toch wel 6 kilometer gelopen. Gelukkig was het onderweg weer droog geworden. Ook nog 2 stekjes meegenomen van een beuk en taxus boompje. Daarna zijn we met de auto doorgereden naar Suhl. Daar even door de stad gewandeld en Peter heeft nog een paar T-shirts gekocht. Daarna nog even op het station geweest. Hier is nog wel wat treinverkeer naar Meiningen en Erfurt, maar een aftakkend spoor is niet meer in gebruik. Het seinhuis met bediening voor de wissels en seinen is ook niet meer in gebruik. Net als zovele stations hier in de voormalige DDR. Daarna zijn we weer terug gewandeld naar de auto. Onderweg naar huis nog even brood gehaald voor morgen onderweg. Na thuiskomst zijn we nog wat gaan eten in het restaurant, waar we de eerste dag ook gegeten hebben. Heerlijk gegeten met o.a. Thuringen Klossen. Dit zijn aardappelpureeballen die een soort van flexibel zijn. Best lekker met jus. Na het eten weer naar ons huisje gereden en nog 2 afleveringen van Adam en Eva gekeken, voor het slapen gaan. Morgen gaan we naar ons 2e vakantiehuis in de buurt van Plau am See.

31 augustus 2018 We zijn alweer een week onderweg. Vanmorgen was ik er om 07:00 uur uit. Peter om half acht. Eerst even ontbeten en daarna alles inpakken. Om 09:30 uur zat alles weer in de auto. Nog even afscheid genomen van onze verhuurders (die we verder de hele week niet gezien hadden) en vertrokken richting de Oostzee. Het was ongeveer 500 km rijden. Dus flink doorgereden. Ons 2e vakantiehuis was via de routeplanner niet precies te vinden. Dus toen we in de buurt kwamen met mijn telefoon de locatie gezocht. Toen via allerlei zand en grindpaden het huisje gevonden. Toen moesten we nog de sleutel vinden. Dit bleek allemaal in de voorwaarden die ik deze week via de mail had gekregen van de verhuurder. Je moest d.m.v. een sleutelkastje en een code de sleutel krijgen. Het duurde even, maar het is toch gelukt om de sleutels uit het sleutelkastje te halen. Het is een mooi huisje “in de middle of nowhere” vlak bij een groot meer. Het zijn een tiental huisjes bij elkaar. Er is bijna niemand aanwezig in de andere huisjes. Dus lekker rustig en heel stil. Peter probeerde nog om zijn auto op het grasveld bij het huisje te zetten.  Helaas was het betonblok in het midden van de twee openslaande deuren te hoog voor de onderkant van de auto. Reed hij dus bijna zijn carterpan stuk. Gelukkig ging het nog net goed. Daarna alle spullen uit de auto in het huisje gebracht. Rond 17:00 uur zijn we naar Plau am See gereden om boodschappen te doen. Daarna meteen wat gegeten. Helaas was de schnitzel en de patat veel te vet. Dus niet echt lekker. Hier komen we dus niet meer. Thuis ging Peter over zijn nek. Lekker hoor! Daarna zijn we de laatste afleveringen van Adam en Eva gaan kijken. Echt mooi. Rond 23:30 uur naar bed.

1 september 2018 Vanmorgen was ik alweer vroeg wakker. Het was heel erg stil. Ik ben er maar uitgegaan. Lekker een broodje gegeten. Peter was er om 08:00 uur uit. Bij de buren werd er  wat gewerkt in de tuin, anders is het hier zo stil dat je bijna niet meer kan voorstellen. Peter ging nog even zwemmen in het meer. Dat ligt op 80 meter van ons huisje. Helaas zie je dat niet vanuit het huisje, omdat er bomen voorstaan. Vandaag lekker rustig aan. Het is tenslotte vakantie. We hebben op het terras gezeten bij ons vakantiehuis. De zon scheen volop, dus zijn we ook even naar een strandje gelopen bij een hotel iets verderop. Daar zijn we nog wat koffie en thee gaan drinken met een taartje erbij. Ik vond de taart niet zo lekker dus heb ik de helft nog aan Peter gegeven. Die had dus 1,5 taartje. Goed voor de lijn. Daarna zijn we weer terug gelopen naar ons huisje. Peter  heeft vanmiddag nog een keer gezwommen. Ik heb lekker lui op het terras gezeten. Het was prachtig weer en lekker warm. Vanavond heeft Peter Goulashsoep uit blik opgewarmd met brood daarbij. Ach het hoeft niet elke avond een culinair hoogstandje te zijn. Vanavond hebben we de film “Out in the Dark” gekeken. Een Israëlische film over een Palestijnse jongen die in Israël gaat studeren. Hij ontmoet daar een jonge advocaat. Ze worden verliefd op elkaar, alleen is dat in Israël niet zo makkelijk. Een aangrijpend maar mooi verhaal. Daarna zijn we naar bed gegaan.

2 september 2018 Vanmorgen was ik alweer om 06:00 uur wakker. Omdat het al licht werd ben ik er uit maar gegaan. Ik heb een film gekeken. Die had ik al een keer gezien, maar het is gewoon een mooi romantisch verhaal. Daar houd ik van. Peter was er om 09:30 uur uit. Eerst samen koffie en thee gedronken. Daarna zijn we naar Malchow gereden. Dat ligt ongeveer 15 km bij ons vandaan. Er is daar een DDR museum en er is oud stadcentrum wat op een soort schiereiland in een meer ligt. Het DDR museum was leuk. Al die oude gebruiksvoorwerpen, huishoudelijke apparaten en dergelijke was leuk om te zien. Ik zag ook nog de diaprojector en de fotocamera die mijn vader vroegere had. Die kamen dus ook uit de DDR. We hebben ook nog even over de DDR tijd gesproken met de eigenaar van het museum. Dat was leuk en interessant om te horen hoe zij terugkeek op de tijd in de DDR. Zij was geboren en getogen in de DDR dus wist eigenlijk niet beter. Ze keken wel naar de West-Duitse tv zenders. Ach, zo heeft iedereen zijn eigen ervaring wat dat betreft, Ik dus ook, Daarna zijn we het stadje ingelopen en bij de brug naar het “eiland” hebben we op een terras gezeten. Daar hadden we een mooi uitzicht op de omgeving. Peter nam een grote coup ijs ik een kopje thee. Verschil moet er zijn. Daarna door het stadje gelopen. Hier en daar zie je nog wel pandjes die nog niet opgeknapt zijn na de val van de muur. Het stadje is wel erg toeristisch, maar dat zijn wij natuurlijk ook. Nog even een kerktoren beklommen en illegaal geplast (lees zonder te betalen over een hekje geklommen) op de wc bij het plaatselijke klooster. Daarna zijn we weer terug gelopen naar de auto. Ik had op Google maps gezien dat er ook een station was in dit stadje met een redelijk groot goederenstation met daarbij ook oude seinpalen. Dus eerst naar het station gereden. Dat stelde niet zoveel voor en veel treinen reden er ook niet. Maar zes per dag heen en weer. Toen naar het goederenstation. Dat was toch weer een brok nostalgie. Een mooi oud seinhuis met een locomotiefloods en oude seinpalen. Echt prachtig. Toen ik daar foto's stond te maken zag verderop nog een gebouw. Dat bleek dus het originele oude station te zijn. Helaas zwaar vervallen, maar nog wel een echt station. Even wat mooie foto's gemaakt en ook nog even binnen geweest in het oude gebouw. Toen ik weer buiten stond hoorde ik een toeter van een trein die in aantocht was. En daar kwam zowaar een echte railbus lang het oude station gereden, Een van de oude seinen deed het warempel ook nog. Daarna doorgereden naar het ander seinhuis verderop. Daar ook nog even foto's gemaakt. Echt prachtig die oude spoorse gebouwen en seinen. Ook de oude verlichting op het emplacement waren prachtig. Zo een zou ik nog wel een keer willen hebben. Zo jammer dat het allemaal hier staat weg ter rotten. Ik word daar toch een klein beetje verdrietig van. Daarna zijn we weer terug gereden naar ons vakantiehuis. Peter had weer gekookt. Schnitzel met sla en rösti echt heerlijk. Ook nog 2 films gekeken en daarna naar bed.

3 september 2018 Vanmorgen was ik om 7 uur uit bed. Peter was er om 09:30 uit.  Samen gegeten. Rond 11;00 uur zijn we vertrokken naar Ganslin. Dat is 15 km bij ons vandaan. Bij dit stadje ligt een grote tuin met allerlei planten en  bloemen. Lekker daar rondgewandeld en gekeken. Peter vond het allemaal best interessant en ik ook. Ik heb nog wat zaden en noten meegenomen. Kan ik thuis weer wat bomen kweken, of in ieder geval proberen. Na deze rondwandeling nog even wat gedronken in de theetuin. Het weer was heerlijk en lekker warm 27 graden. Hierna zijn we doorgereden naar Meyenburg. Ik had op Google maps gezien dat er bij het station van deze stad een aantal treinen stonden opgesteld. Dus daar even naar toe gereden. Hier bleek ook weer een prachtig stationsgebouw te staan. Helaas ook niet meer n gebruik. Bij het station stond de railbus die wij gisteren bij het andere station in Malchow hadden zien langsrijden. Ik heb nog even met de machinist van de trein staan praten. Even wat foto's gemaakt, Aan de overkant van het spoor was de werkplaats van deze spoorwegmaatschappij, Er stonden verschillende motorwagen opgesteld op het terrein. Toen we daar heen reden, kwamen we nog langs een seinhuis en een hotel waar achter een echte stoomlocomotief stond opgesteld van de serie BR 50. Helaas was deze niet meer rijvaardig. Wel leuk om een paar foto's' bij te maken. Ook nog even in de werkplaats van spoorwegmaatschappij gekeken. Leuk dat je deze plaatsen allemaal met Google maps kan vinden. Daarna zijn we terug naar ons huisje gereden. Onderweg kwamen we nog een keer langs Gangslin . Hier was ook een oud station wat leeg stond. Hier werden de seinen nog wel bediend met de hand d.m.v. kabels. Daar ook nog een paar foto's gemaakt. Prachtig zo’n mooi oud station. Er hing ook nog een aanplakbiljet op de deur dat het station binnenkort bij opbod verkocht zou worden. Het startbod zou 7000 euro zijn. Dat is niet veel voor zo’n groot gebouw. Thuis hebben we lekker zelf gekookt en daarna nog een film gekeken.

4 september 2018 Vandaag zijn we vroeg opgestaan en om 09:30 uur zaten we al in de auto richting Bad Doberan. Dat ligt aan de Oostzee en zo’n 100 km van ons huisje. Het was iets meer dan een uur rijden. In Bad Doberan aangekomen meteen naar het stations gelopen. Vandaag gingen we een rit maken met een smalspoor stoomtrein die daar nog steeds reed. Deze smalspoor Stoomtrein wordt door de bevolking liefkozend Molli genoemd. Het traject is 15 km lang en komt langs meerdere badplaatsen. We waren net op tijd om de trein te halen en zijn tot het einde van de lijn in Kühlungsborn-West, meegereden. Het leukste van deze stoomtrein is dat deze in Bad Doberan door de hoofdwinkelstraat rijdt als een soort tram. In Külungsborn-West zijn we nog in het Molli museum geweest. Daana zijn naar de Oostzeekust gelopen. Het was prachtig weer dus helemaal geen straf om hier te zijn. Het was een prachtig strand en heel erg schoon. Je hebt hier ook de speciale strandstoelen (strandkörbe) die je kan huren. Het was gezellig druk (weinig jonge mensen) en we hebben nog met onze blote voeten in de zee gestaan. Lekker gelopen langs het strand en op de promenade en door het water langs het strand. Ik kan me voorstellen dat in de DDR tijd dit een populaire vakantiebestemming was voor de Oost-Duitsers. In Külungsborn staat nog een wachttoren die herinnerd aan de tijd dat hier ook de grens met het westen werd bewaakt. Er stonden ongeveer 25 van dit soort wachttorens langs de hele Duitse Oostzee kust. Toch is het goed dat 2 van de 25 wachttorens bewaard zijn gebleven. Na ons bezoek aan het strand zijn we terug gelopen naar het station van Molli. We zijn terug gereden naar Bad Doberan. In de winkelstraat uitgestapt en nog wat rondgelopen. Daarna zijn we naar het eind station gelopen van Molli. Ik heb daar nog wat souvenirs gekocht van de stoomtrein. Daarna zijn we met de auto weer teruggereden naar Plau am See. We zijn meteen wat gaan eten in het restaurant (waar we gisteren ook waren) in Meyenburg waar de stoomlocomotief bij staat. Lekker gegeten en daarna weer terug naar ons vakantiehuis. We hebben nog een film gekeken en daarna naar bed gegaan. Het was toch wel een vermoeiende dag geweest.

5 september 2018 Vandaag besloten om niet te veel te doen. We hebben vanmorgen lekker op ons terras gezeten in de zon bij het vakantiehuis. Na de middag zijn we naar Plau am See gereden. Onderweg zijn we nog in een antiekwinkel geweest. Lekker even gestruind. Ik heb nog een originele DDR vlag gevonden inclusief stok. Deze heb ik meegenomen. Ik heb toch wat met de DDR In Plau am See zijn we door het stadje gelopen. Het is veel groter als dat ik vooraf had gedacht. Het is een prachtige stad met veel mooie gebouwen. Speciaal zijn de gebouwen van rode baksteen. Die zie je hier behoorlijk veel. Ook zijn we natuurlijk nog even langs het station gelopen. Het stationsgebouw is ook opgebouwd uit rode baksteen. Het station is inmiddels een restaurant geworden, maar of dat een groot succes is betwijfel ik. Bij het station stond een aparte trein opgesteld. Geen stoomlok, maar een modern uitziend 2 delig elektrisch treinstel. Ik kende dit treinstel niet. Even opgezocht via internet en het blijkt een prototype te zijn van en in de jaren 90 ontwikkeld treinstel type ET 2000 DWA.  Het was blijkbaar niet zo’n succes. Er is er namelijk maar 1 van. Het is alleen raar dat het treinstel hier staat. Er heeft nog nooit een elektrische trein gereden in Plau am See. Daarna doorgelopen via het kerkhof en langs de rivier de Elre die dwars door Plau loopt. Echt mooi om daar te zijn. Lekker thee en koffie met taart. Ook nog even in de kerk gaan kijken. Na deze wandeling zijn we weer terug gegaan naar ons huisje. Lekker op ons terras gezeten. Vanavond hebben we thuis gegeten. Het weer is echt prachtig.

6 september 2018 Vandaag gaan we naar Güstrow ongeveer 40 km bij ons vandaan. Na het ontbijt zijn we vertrokken. Toen we in Güstrow waren, zijn we door de stad gelopen en hebben nog wat kleren gekocht. Ook nog even op het station geweest, Bij het station horen ook twee locomotiefloodsen met draaischijf.  We zijn daar ook nog even naar toe gereden. Éën van de twee loodsen konden we van dichtbij bekijken. De loods en draaischijf waren erg vervallen. Er hing een serene rust. Het lijkt wel of niemand geïnteresseerd is in deze gebouwen. Nog even gekeken of ik misschien wat mee kon nemen, maar helaas niets te vingen. Ik heb wel een aantal foto’s gemaakt. Daarna zijn we weer richting huis gereden. Toen we thuis waren nog lekker in de zon gezeten. Het was alweer onze laatste dag hier. Morgen gaan we weer naar huis. We zijn nog lekker uit eten geweest bij het hotel wat ongeveer 500 meter van ons vakantiehuis vandaag ligt. We hebben daar heerlijk gegeten met uitzicht op de Plauer See. Een mooie afsluiting van onze vakantie. Bij terugkomst in ons vakantiehuis zijn we al vast wat gaan opruimen. We hebben hier een mooie vakantieweek gehad. Alleen maar mooi weer. Peter heeft wat kunnen zwemmen in het meer. We hebben heel wat plaatsen bezocht en mooie gebouwen bekeken. Ik heb veel oude stations gefotografeerd en bekeken. Dat is toch ook weer mooi geweest. Vannacht nog lekker slapen.

7 september 2018 Vanmorgen was ik al om 06:30 uur op. Ik heb eerst wat tv gekeken en toen Peter uit bed kwam hebben we lekker wat gegeten. Vannacht is het weer wel omgeslagen. Het heeft enige tijd hard geregend en de temperatuur is ook een stuk lager dan gisteren. We zijn de boel gaan opruimen en hebben de auto weer ingepakt. Om 08:30 uur zat alles al weer in de auto. Nog even alles controleren en dan op weg naar huis. Onderweg waren wel een aantal files door weg werkzaamheden Rond 16:30 uur waren we weer thuis. Lekker hoor. Alles uitgeladen en alvast een was aangezet. De vakantie is weer voorbij. Tot de volgende keer maar weer.