Volvo assemblage bij Beijnes
Eind jaren 50 ging het niet zo goed met Beijnes in Beverwijk. De markt voor spoorvoertuigen liep terug. De directie ging naarstig op zoek naar alternatieven om de fabriek draaiend te houden. Er werd besloten om ook andere mogelijkheden te onderzoeken om naast spoorrijtuigen ook andere producten te gaan produceren. Op het zelfde moment was Volvo uit Zweden op zoek naar een nieuwe plek in Nederland om haar personenauto te assembleren. Volvo had daar al eerder ervaring mee opgedaan. De eerste in Nederland geassembleerde Volvo's werden namelijk al vanaf 1956 bij Polynorm in Bunschoten gemaakt (voor het type PV 444). Beijnes in Beverwijk had de kwaliteit in huis en de ruimte om een assemblagelijn te installeren voor verschillende types Volvo's. Beijnes en Volvo gingen samenwerken. Een deel van het personeel van Beijnes ging voorafgaand aan de productie van deze Volvo's naar Zweden om daar opgeleid te worden. In enkele weken tijd werden zij klaargestoomd om de kwaliteit en veiligheid, die bij Volvo hoog in het vaandel stond bij Beijnes in Nederland te garanderen. Kwaliteit en veiligeheid stond ook bij Beijnes op de eerste plaats.
In de loop van 1958 kwamen de eerste bouwpakketten van het type PV 544 (Katterug) en later ook van de PV 121 (Amazon). Volgens een zoon van een oud medewerker Beijnes die in een van de Beijnes woningen heeft gewoond, zijn er ook een klein aantal Volvo's van het type P1800 in Beverwijk in elkaar gezet, maar hier heb ik helaas geen enkel bewijs van gevonden (geen foto's). Hij kon zich namelijk herinneren dat hij dit sportmodel van Volvo ook een aantal keer op het Beijnes terrein heeft zien staan. De auto's werden (als carrosserie en andere losse onderdelen) per schip vanuit de fabriek van Volvo in Torslanda (Gothenburg Zweden) naar de haven van Amsterdam verscheept en dan per vrachtauto naar Beijnes in Beverwijk vervoerd.
Volvo assemblage in de Beijnesfabriek in Beverwijk. Alle onderdelen uit Zweden werden hier in elkaar gezet. De banden komen trouwens gewoon uit Nederland. De Volvo's kwamen als bouwpakket uit Zweden en werden dan in Beverwijk in elkaar gezet. Dit was voor Volvo belastingtechnisch voordeliger dan een complete auto in Nederland in te voeren. Vandaar dus de assemblage in Nederland. Later werd dit belastingvoordeel te niet gedaan, maar omdat er in Zweden niet voldoende eindassemblageruimte beschikbaar was, bleven de bouwpakketten naar Beverwijk komen. Toch bijzonder dat deze Zweedse auto ook een Beverwijkse geschiedenis heeft. Het Volvo archief in Zweden heeft hier zelf geen informatie over. In de jaren 1958-61 werden bij Beijnes voor de Zweedse firma Volvo de PV544 (Katterug) en de Amazon PV 121 geassembleerd. Er zijn in totaal ongeveer 2000 Volvo's in Nederland geassembleerd. Helaas voor Beijnes liep het contract voor het assembleren van Volvo's in 1962 af. Dit had grotendeels te maken met het feit dat de invoerbelasting op nieuwe auto's die in onderdelen vanuit het buitenland in Nederland werden ingevoerd gelijk werden getrokken met een compleet ingevoerde auto. Het voordeel voor Volvo viel dus weg en ook het werk voor Beijnes. Een Volvo die bij Beijnes geassembleerd is, heeft een typeplaatje met daarop het typenummer met als een na laatste cijfer een 9. Het typeplaatje met typenummer (en ook het chassisnummer) staat op de rechtersnip van de auto.
Oproep! Heb jij een Volvo van het type Katterug of Amazon die bij Beijnes geassembleerd is, stuur mij dan a.u.b. een mooie foto via info@renemathot.nl. De foto zal ik dan plaatsen op deze pagina.
Ter gelegenheid van de 1500ste in Nederland geassembleerde Volvo is bovenstaande foto gemaakt.
Deze foto is in 2011 gemaakt op precies dezelfde plek als de foto hierboven. De omgeving is behoorlijk veranderd. De gebouwen staan er nog steeds.