www.renemathot.nl                   Contact: info@renemathot.nl              Copyright © Rene Mathot

Vakantie 2013 Zwarte Woud Duitsland

Zaterdag 29 juni 2013.

De beroemde waterval van Triberg
Interieur stacaravan Vacansoleil

Om 15:15 uur aangekomen in Steinach in het Zwarte Woud Duitsland. We zitten in een stacaravan van Vacansoleil op de camping Kinzigtal. We waren s’morgens om 08:00 uur vertrokken van huis. Eerst de caravan ingedeeld. Het interieur van de stacaravan ziet er goed uit maar is alleen niet gemaakt om de hele dag binnen te zitten bij slecht weer. De bedden zijn maar 70 cm breed. Dus maar de enkele bedden genomen en Tim het dubbele bed. De bedden en dan vooral de matrassen waren echt waardeloos. Je voelde de veren in je rug. Het was regenachtig en de grond was erg drassig. Na het indelen van de Gratis Konus Gästekarte voor vrij openbaar vervoer.caravan zijn we naar het dorp gelopen. We hebben wat boodschappen gedaan en daarna zijn we gaan eten in het restaurant op de camping. Tim en ik gingen de "echte" Wiener Schnitzel met patat uit proberen. Het leek er niet echt op. Daarna terug gegaan naar de stacaravan. We hadden onze eigen tv meegenomen. Deze hadden we speciaal gekocht voor deze vakantie. Ik had voor deze vakantie nog een nieuw deel van de serie “Dexter” gekocht. Kunnen we s' avonds lekker een aantal afleveringen kijken voor we naar bed gaan.

Zondag 30 juni.

Koekoeksklok

Vanmorgen was ik al vroeg wakker. Het weer was nog niet veel beter. Toch maar weer mijn bed in gekropen. Om negen uur werd ik weer wakker en ben toen opgestaan Peter en Tim kwamen een half uur daarna uit bed. Na het ontbijt toch plannen gemaakt. We zijn naar de watervallen in Triberg gegaan. Het stadje Triberg In de loop van de dag het weer steeds beter. Bij de watervallen was het best leuk. Ze overbruggen een behoorlijk hoogte verschil. Het water dondert met veel geraas in de diepte. Na wat te hebben  rondgekeken zijn we wat gaan drinken in een restaurant. We namen een Schwartzwalder-kirschtaart. Ik vond het niet echt lekker en Tim ook niet. Tim nam daarom nog maar een apfelstrudel ter compensatie. Daarna hebben we nog wat rondgekeken in het dorpje. Een en al koekoeksklokken wat de klok slaat (wat toepasselijk) in alle soorten en maten. Het weer werd steeds beter en warmer. Na ons bezoek aan Triberg zijn we teruggaan naar Steinach. Daar zijn we gaan zwemmen in het gemeentelijk zwembad dat naast onze camping ligt. Een heerlijk zwembad voor Peter en Tim. Ik zelf ben niet zo’n zwemmer maar ben er wel even in geweest.

Trein rijdt door Station Steinach.
Peter en Tim in het zwembad bij de camping in Steinach.

Rechter foto, Het zwembad van Steinach. Foto links trein op het station van Steinach lekker even treinen spotten. Deze regionalexpres met lok DB 146 137-2 rijdt door het station van Steinach.

1 juli 2013.

Daarna weer gegeten in het restaurant op de camping. S'avonds voor het slapen gaan weer een paar afleveringen van “Dexter” gekeken.

Maandag 1 juli

Vanmorgen was ik weer vroeg wakker. Om 07:30 uur ben ik naar het station gelopen. Het station van Steinach ligt aan de bergspoorlijn van de Schwartzwaldbahn. Het was prachtig mooi weer.

Prachtig uitzicht over het dorp Steinach. Op de voorgrond de Schwartzwaldbahn. 1 juli 2013.
Stationsbord Steinach

Lekker even treinen spotten op station Steinach.Ongeveer 2 uur op het station gebleven. Ongeveer 8 treinen voorbij zien komen. Toen ik terug was op de camping lagen Peter en Tim Stationsbord Steinach nog steeds in bed. Toen ze er eindelijk uitkwamen (ik had al verse broodjes gehaald) hebben we lekker ontbeten en een wandeling gemaakt vanaf de camping. We zijn naar een uitzichtpunt gelopen boven op de berg.

Gratis met het openbaar vervoer.

Je kon daar het hele dorp Steinach overzien. Daarna via het dorp terug gelopen naar de camping en toen nog  lekker gezwommen in het zwembad. S' avonds laat weer “Dexter” gekeken. Super spannend.Prachtig uitzicht over het Kinzigtal tijdens onze wandeling in Steinach en het dorp Steinach.

Dinsdag 2 juli

Peter en Tim in Freiburg.
Centrum van Freiburg
Munster van Freiburg

Vandaag zijn we met de trein naar Freiburg geweest. Als je in het Munster van Freiburg.Zwarte Woud op een camping staat of in een hotel overnacht dan krijg je “gratis” een Konus Gästekarte. Met deze kaar mag je gratis gebruik maken van al het openbaar vervoer in de regio zoals treinen en bussen. Deze wordt o.a. betaald uit de toeristenbelasting die je moet betalen. Dus vandaag gekozen voor de trein. Helaas was er weer eens een vertraging met de trein waardoor het allemaal wat langer duurde. Ik vind dat niet zo erg want ik vermaak me wel op het station, maar Peter en Tim kwamen weer met alle vooroordelen m.b.t. het reizen per trein op de proppen. Zoals we hadden beter met de auto kunnen gaan en het is altijd het zelfde met het spoor. Het is hier precies zoals in Nederland. Helaas was er een grote storing in een seinhuis waardoor er bijna geen treinen reden.

Freiburg is een mooie stad. We hebben lekker rond gewandeld, gegeten en de mooie grote kerk (de Munster van Freiburg)  bezocht. Na nog wat te hebben rondgewandeld, eigenlijk was het daar te heet voor, zijn we weer snel met  de trein terug naar Steinach gereden. Voor de rest van de dag lekker gezwommen en geluierd in de warme zon.

Binnen in de Munster van Freiburg, waar dit prachtige altaarstuk te zien is.
Oude baanwachterswoning Gengenbach 3 juli 2013

Foto links, In de  Munster van Freiburg  dit prachtige altaarstuk. Foto rechts een  originele baanwachterswoning in Gengenbach. Helaas niet meer als zodanig in gebruik.

Woensdag 3 juli.

Vanmorgen regende het pijpenstelen. Totaal ander weer dan gisteren. Eerst maar lekker uit geslapen en ontbeten. Aan het einde van de ochtend zijn we naar het dorpje Gengenbach gereden. Dit dorp op ongeveer 15 kilometer afstand van Steinach heeft een mooi historisch centrum. Omdat het nog regende zijn we maar eerst taart gaan eten met wat te drinken er bij. Het werd snel weer droog en zijn we een rondwandeling gaan maken door deze stad met huizen uit de middeleeuwen. Hierna zijn we weer terug gereden naar Steinach. Lekker zelf gekookt in de caravan en nog een dvdtje gekeken.

Het centrum van Gengenbach staat bekend om zijn vele middeleeuwse gebouwen zoals op de foto.

Oude huizen in Gengenbach
Prachtig met de hand gemaakte stoomloc van de serie 53 in schaal 1 op 25.

Donderdag 4 juli

Het weer was nog niet veel beter. Nog steeds af en toe regen. In de loop van de morgen zijn we naar Hausach gereden. Daar is een grote modelspoorbaan die een overzicht geeft van de complete Schwartzwaldbahn. Deze bergspoorlijn overwint in het echt een groot hoogte verschil. Deze prachtige modelspoorbaan is hier in schaal 1 op 87 nagebouwd. Het ziet er echt fantastisch uit.

Schwartzwaldmodelbahn in Hausach. De modelbaan is te vinden tegenover het station van Hausach, aan de echte Schwartzwaldbahn. Daarna zijn we nog naar een ander museum gereden in Schramberg. Eigenlijk zijn het meerdere musea bij elkaar. Een uurwerk museum (hier is de omgeving beroemd om). en er is hier ook een auto en motorenmuseum gevestigd.

Kamperen in de DDR.
Peter en Tim in deze BMW driewieler met deur aan de voorkant.

Foto links, Deze Trabant uit de vormalige DDR was ook te zien in het museum in Schramberg. Ziet er toch wel heel leuk uit met zo'n tent op het dak. Foto rechts Peter en Tim in een oer BMW.

Vlakbij dit museum is ook nog een modelspoorwegmuseum gevestigt met een heleboel treinmodellen in de schaal 1 op 25. Spoor 2 noemen ze dat. Al deze modellen zijn met de hand gemaakt. Echt zeer de moeite waard. In deze schaal was ook een grote modelbaan die je zelf mocht besturen.

Na dit bezoek zijn we weer teruggereden naar onze camping. Het weer was intussen een stuk beter geworden. Het werd nu echt zomer, volgens de vooruitzichten. Peter en Tim gingen nog zwemmen. Ik heb lekker voor de caravan in de schaduw gezeten en een boek gelezen.

Vrijdag 5 juli

Mooi overzicht van het park.

Vandaag zijn we vroeg vertrokken naar het Europapark bij de plaats Rust, ongeveer 40 km van onze camping. Dit is het grootste pretpark van heel Europa. Er zijn gigantische achtbanen en ander attracties aanwezig. Nu heb ik het zelf niet zo op dit soort parken, omdat het vaak druk is en dat je overal lang moet wachten. Maar Tim en Peter vinden vooral de achtbanen helemaal geweldig. Zelf ben ik toch ook maar in een aantal achtbanen geweest. Zolang ze niet over de kop gaan vind ik het nog wel leuk. Het was toch wel spectaculair. Na de eerste achtbaan stond ik te trillen op mijn benen.

Atractie de Poseidon in het Europapark

Peter, Tim en ik in de atractie Poseidon in het Europapark. Levensgevaarlijk...., maar wel leuk.

Gelukkig was het niet gigantisch druk en hoefde niet heel lang te wachten. Peter en Tim vermaakten zich prima. Leuk om te zien. Het weer was prima. 22 graden. Aan het einde van de dag zijn we weer terug naar de camping gereden, waar we lekker zijn gaan eten.

Zaterdag 6 juli

Vandaag een rustdag gehouden. Het was erg warm tegen de 30 graden. Lekker gezwommen en geluierd. Heerlijk. Vandaag zou mijn vader jarig zijn. Hij zou 90 jaar zijn geworden.

Zondag 7 juli

De stoomtrein staat klaar voor vertrek in Triberg.

Vandaag hebben we een rit gemaakt met een zware stoomlok van de Eisenbahnfreunden "Zollernbahn" over de Schwartzwaldbahn vanuit Triberg. Een stoomlok van de serie 52 (oorloglocomotief uit 1943) trok de trein die bestond uit 4 rijtuigen. De spoorlijn door het Zwarte Woud is berggspoorlijn, die d.m.v. tunnels en keerlussen een groot hoogte verschil overwint. De rit ging van Triberg naar St Georgenstadt en vandaar weer terug via Triberg naar Hausach.  Peter en Tim in de trein wachtend op de terugweg in St Georgenstadt.Daar werd iets meer dan een uur gepauzeerd. Je kon hier (wij waren al geweest, een bezoek brengen aan de modelbaan van de Schwartzwaldbahn.

Foto's boven, Ik heb net de foto van Peter en Tim gemaakt en nu maakt Peter er een van mij.

Stoomloc in Hausach.
Stoomllok staat opgesteld bij station Triberg

Omdat we al bij deze modelbaan geweest waren, gingen Tim en Peter vanuit Hausach weer met de trein terug naar onze camping. Het was nog maar een klein stukje met de trein. Ze zouden gaan zwemmen, want het was nog steeds erg heet. Ik bleef natuurlijk wel. Ik ben toen nog naar de stoomlok gelopen aan de andere kant van het sVoorkant Stoomloc 50 245 in Triberg.tation, want die was afgerangeerd om water in te nemen voor de terugreis naar triberg. Ik heb nog wat foto’s gemaakt van het water nemen (uit een brandkraan). Na te zijn volgetankt werd de loc weer voor de trein gezet. Korte tijd later vertrokken we weer. Het laatste stuk ging het weer berg op en de stoomloc moest nu hard werken. Echt prachtig alle rook, stoom en geluid, met, daarbij de prachtige omgeving. Echt top. Toch toeval dat precies in onze vakantie daar, deze rit werd gereden. Het was de enige keer dat deze trein reed deze zomervakantie.

Na deze rit nog wat foto's gemaakt van een andere stoomloc van de serie 50 (uit 1937) die staat opgesteld bij het station van Triberg als monument. Daarna ben ik met de auto, die nog in Triberg stond, teruggereden naar Steinach. Na aankomst nog even lekker geluierd op de camping.

Maandag 8 juli

Peter en Tim op de mountainbike.

Vandaag gaan Peter en Tim mountainbiken. Na het ontbijt gingen we naar de plaatselijke fietsenwinkelom een paar fietsen te huren. Na alle papierwerk voor het huren van deze fietsen in orde te hebben gemaakt gingen ze samen op pad. Lekker iets voor hun tweeën.  Niks voor mij om tegen bergen op te fietsen. Naar beneden wil nog we lukkenl. Maar vandaag besloten om een dagje te gaan treinspotten. Dus nadat ik Tim en Peter had uitgezwaaid ben ik vanaf station Steinach met de trein vertrokken naar Offenburg. Vandaar doorgereden naar Lahr. Het station van Lahr ligt aan de drukke spoorlijn tussen Karlsruhe en Basel SBB in Zwitserland. Er kwamen heel wat treinen langs. Personentreinen , goederentreinen, maar ook de snelle witte ICE’s. Prachtig voor mij om een paar uur te verblijven en heel veel foto’s te maken.

stationsbord Lahr

2 treinstellen ICE rijden door het station van Lahr. Voorop een treinstel van NS-Hispeed. Na ongeveer 4 uur terug gereden naar Offenburg. Daar ook nog even wat foto’s gemaakt. Daarna weer terug gereden naar Steinach.Op het station van Steinach was net een goederentrein aan het rangeren met grind van de plaatselijke grindafgraving die even verder op in het Kinzigtal gevestigd is. Dus toch ook nog maar even wat foto’s gemaakt. Daarna teruggereden met de auto naar de camping waar we lekker hebben gebbq. Peter en Tim hadden lekker gefietst maar waren wel erg moe. Peter had het erg zwaar gehad. Morgen zouden ze weer  gaan

Loc 143 332-5 komt binnen in station Titisee via de Höllentalbahn.
Stationsbord Titisee.Höllentalbahn

Foto  links Loc 143 332-4 in Titisee.  Foto rechts het stationsbord van station Titisee.

Dinsdag 9 juli

Trein op de Höllentalbahn.

Vandaag gingen Peter en Tim weer fietsen. Het was alweer mooi weer. Ik ging maar weer met de trein op pad. Want ik moest toch wat doen, vervelend hoor…… Vandaag ging ik een rondrit maken via Freiburg, de Höllentalbahn (de steilste bergspoorlijn van Duitsland) en daarna via Villingen terug via de Schwartzwaldbahn naar Steinach (want onze tijdelijke heimat ligt aan deze spoorlijn). Onderweg een aantal keren uitgestapt o.a. in Titisee en verder genoten van het uitzicht vanaf deze spoorlijn over bruggen, door tunnels en langs fantastische vergezichten.

Oude seinstelsel werkt nog op het station van Villingen

Het was zeer de moeite waard, vooral het stuk tussen Neustadt en Villingen. Dit is een niet geëlektrificeerde enkelsporige lijn waar onderweg nog verschillende oude seinpalen in gebruik zijn. Je kon achter de machinist door een raam vooruit op het spoor kijken. Deze trein rijdt op het niet geëlektrificeerde deel van de Höllentalbahn. Let ook op de oude seinpaal.  Je hebt vanuit de trein een prachtig uitzicht op de spoorlijn. Erg leuk hoor. Het leek wel een modelspoorbaan. In Villingen moest ik overstappen. Daar heb ik ook nog wat foto’s gemaakt van het station de oude beveiliging en treinen.

Toen ben ik via Hausach, (waar ik moest overstappen en een uur moest wachten) teruggereden naar Steinach.

Goederentrein rijdt door Hausach.

Goederentrein rijdt door Hausach met achterop nog een loc in opzending.

Het was een vermoeiende dag geweest. Peter en Tim hadden de fietsen ook al weer snel teruggebracht naar de verhuurder. Het was toch wel erg zwaar om in de bergen te fietsen als je niet getraind bent. Vanavond maar weer op de camping uit eten geweest. Het was weer een mooie dag. Na een prachtige zonsondergang en een aflevering van “Band of brothers” gaan slapen.

Woensdag 10 juli.

Tim op de rodelbaan

Tegen de middag naar Hausach gereden. Hier heb je een rodelbaan met een lengte van 1150 meter lang. Het was prachtig mooi weer. Het is heel spectaculair om van deze rodelbaan af te gaan. Het gaat behoorlijk hard. Echt leuk hoor. We zijn er meerdere keren van de berg afgerodeld.

Daarna zijn we in Hausach nog even bij een tuincentrum geweest. Hierna zijn we weer teruggereden naar de camping en lekker gezwommen en daarna gebbq. S’avonds weer een paar afleveringen van “Band of brothers” gekeken. Daarna  weer lekker slapen  er was alweer een dag voor bij gevlogen.

Rene op de rodelbaan

Bovenstaande foto's zijn gemaakt op de rodelbaan in Hausach.

Donderdag 11 juli

Kerk in Offenburg

Vandaag een dagje Offenburg. Rond een uur of 11:00 richting het station van Steinach gegaan en daar op de trein gestapt. De stad Offenburg is niet zo heel groot. We hebben eerst wat gedronken op een plein in de stad. Daarna even langs de toeristen informatie gelopen en toen een stadswandeling gemaakt. Deze wandeling leidde ons langs een aantal oude historische panden in de stad.  Het was zeker de moeite waard. “Helaas” was het weer erg warm, dus toch niet de hele wandeling gelopen. We zijn ook nog op een oude Joodse begraafplaats wezen kijken. Weer op tijd de trein naar Steinach genomen.  Na aankomst in Steinach gingen nu ook echt uit eten in het centrum bij een restaurant. Tim en ik namen de echte Wienerschnitsel met patat en salade. Deze was echt top. We werden bediend door een mevrouw in echt traditionele “Duitse” kleding. Geel jurkje met een wit schortje voor. Daarna weer terug naar de camping gelopen. Peter en Tim gingen nog lekker even zwemmen. Ik heb lekker in de schaduw gezeten en mijn boek "Engelandvaarders" uitgelezen.

Plein in Offenburg
kerkelijk Monument in Offenburg

Foto links , Het winkelcentrum van  Offenburg. Rechts  een kerkelijk monument

Vrijdag 12 juli

Freundenstadt in het Zwarte Woud

Alweer onze laatste hele vakantiedag. Morgen gaan we weer naar huis. Vandaag gaan we eerst nog de Schwartzwalderhochstrasse rijden vanaf Freundenstadt. Freundenstadt is een leuk stadje aan het begin van de Schwartzwaldhochstrasse in het Zwarte Woud.  Deze Schwartzwaldhochstrasse ligt over de hoogste punten van het Zwarte Woud. Je hebt talrijke uitzichtpunten en vergezichten langs deze weg. Een echte toeristische route.

prachtig uitzicht vanaf de Schwartzwaldhochstrasse naar het dal. Onderweg kwamen we nog bij de Mummelsee. Dit meer ligt op 1036 meter boven zeeniveau.  Prachtig meer gelegen boven op de berg.We hebben hier lekker rondgelopen en wat gegeten. Daarna zijn we weer via een slingerweg helemaal naar het dal gereden en via de snelweg langs Offenburg terug naar Steinach. Lekker bij de caravan gegeten. Deze laatste avond al vast wat spullen ingepakt en na het douchen de douche schoongemaakt. De laatste afleveringen gekeken van “Band of brothers” en toen naar bed. Morgen om 07:00 uur opstaan.

Uitzicht vanaf de Schwartwalderhochstrasse.
De Mummelsee ligt 1036 meter boven zeeniveau

linker foto, een mooi uitzicht vanaf de  Schwartzwaldhochstrasse  naar beneden. Foto rechts uitzicht over de Mummelsee .

Zaterdag 13 juli.

Vanmorgen vroeg op gestaan. Snel de spullen ingepakt en in de auto geladen. Daarna ontbeten en toen zijn we de stacaravan gaan schoonmaken. Op zich is het niet heel veel werk, maar wel lekker alles schoongemaakt. Om 09:15 uur werd de caravan door een medewerker van Vacansoleil gecontroleerd en goed bevonden. Niets stond ons vertrek naar Nederland meer in de weg. Tijdens de terugreis zijn we nog een paar keer gestopt. Om 16:15 uur waren we weer thuis. De auto leeggeruimd. En de was in de wasmachine gestopt. De vakantie zit er weer op. En vanavond weer heerlijk slapen in mijn eigen bed.

<< Naar boven

Interieur caravan
Onze stacaravan
Leuk stadje Triberg
Uitzicht over het drop Steinach.
Met de stoomlok voorop tegen de berg op. 7 juli 2013
Prachtige zonondergang 9 juli 2013
Prachtig uitzicht vanuit de trein op de Höhentalbahn 9 juli 2013
Goederentrein rijdt door het station van Offenburg